Hej

Vi har nyligen köpt ett hus i stockholmsregionen, det är ett plankhus från 1930-talet i souterräng som värms med bergvärme. Plattan är 90 kv och nu skall vi renovera köket på 15 kv, som ligger på det övre planet.

Under åren så har tidigare ägare ersatt radiatorerna som satt under de två fönstrena med sådana som ligger på golvet under köksskåpen som man kan slå på en fläkt i. Men de ger inte ifrån sig nämnvärt mycket värme och köket är kallt, 15 C på vintern.

Nu skall vi renovera och funderar vi på hur problemet skall lösas, golvvärme eller en radiator under det fönster (150 cm brett) som fortfarande är fritt.

För och nackdelar som jag listat ut, radiator

För och nackdelar som jag listat ut, golvvärme
  • - dyrare än en radiator
  • - kräver en shunt som sägs skall monteras ovan golvvärmeslingan men jag vill ha den i källaren
  • - risk för kallras från fönster
  • + köksplaneringen blir lättare när vi slipper tänka på vägghängd radiator
  • + rummets värmebehov kan nog täckas in helt och hållet

Om vi satsar på golvvärme, skall man passa på att lägga det även i vardagsrummet som ligger i anslutning till köket med öppen planlösning, köket är 15 kv och vardagsrummet 30 kv.

Om någon orkade läsa ända hit, vad har ni för råd, tips eller åsikter?
 
Bor i hus från 1947, vi har utan minsta tvekan eller ånger lagt golvvärme överallt. Fungerar perfekt tillsammans med bergvärmen och man slipper fula radiatorer överallt. Har man en större renovering framför sig så är ju inte merarbetet för att lägga golvvärmen speciellt stor. Något kallras vid fönster har vi inte märkt av, men vi har också bytt alla fönster till moderna energieffektiva fönster.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Om man lägger golvvärme i enstaka rum så om det är möjligt å man funderar att fortsätta att lägga golvvärme i fler rum i framtiden så kan man ju lägga ner tomrör i rum med uppbruta golv så man kan skjuta in golvvärmeslangen i då nästa rum görs osv. Så man bara får en fördelare å enklare installation. Så gjorde jag när jag renoverade badrummet å hallen så nu har jag tomrör för både kök å vardagsrum om å när jag renoverar dom
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Bor i hus från 1947, vi har utan minsta tvekan eller ånger lagt golvvärme överallt. Fungerar perfekt tillsammans med bergvärmen och man slipper fula radiatorer överallt. Har man en större renovering framför sig så är ju inte merarbetet för att lägga golvvärmen speciellt stor. Något kallras vid fönster har vi inte märkt av, men vi har också bytt alla fönster till moderna energieffektiva fönster.
Tack det låter betryggande!
  • Om ni har golvvärme på två plan, var har ni placerat shunten/pumpen?
  • Har ni en ackumulator- eller bufferttank till golvvärmen?
 
Golvvärme, alla dagar i veckan, har själv endast golvvärme i köket efter en tidigare renovering, och njutningen är total såfort man kommer in i köket, sambon brukar ligga och vila på golvet framför diskbänken för de är så varmt å gött där.

Överst på önskelistan står golvvärme i alla övriga rum med, men det får tas allteftersom!
 
matkr265 matkr265 skrev:
Tack det låter betryggande!
  • Om ni har golvvärme på två plan, var har ni placerat shunten/pumpen?
  • Har ni en ackumulator- eller bufferttank till golvvärmen?
jag har en fördelare per våningsplan så jag kan avlufta alla slingor på respektive fördelare. Är jag hade en shunt var den dock placerad i källaren, likasåär cirkulationspumpen nu.

Ja jag har en volymtank i systemet, 500liter. Bergvp jobbar mot tanken och sedan har jag två kretsar ut från tanken. En för all golvvärme, en för en fläktkonvektor. Iprincip är det kopplat såsom nibe föreslår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.