Hej.
Jag sitter fast i en fundering om vilken värme jag vill ha i golvet i badrummet som är ganska precis 4 m² och takhöjd 2,5 m.

Allt är nu borta från det gamla dysfunktionella badrummet. Golvreglarna i dagen, avloppet lagt, och snart ska jag börja bygga upp men jag har svårt att bestämma mig för vattenburet eller elvärme i golvet.

Huset är tegel sutturäng från 1956 och badrummet i fråga är på övervåningen. Det finns bergvärme i huset. Radiatorn i badrummet har jag tagit bort men de rören finns kvar i trossbotten med kranar lätt åtkomliga underifrån via en 300x400 inspektionslucka i taket i rummet under.

Då badrummet är ganska litet så kan el vara ett alternativ pga enklare, billigare men dyrare drift och bergvärmen är förstås billigare i drift men bygger lite mer i höjd och dyrare installation kanske? samt att på sommaren blir det nog inte så mycket värme på golvet.

Jag har tänkt tanken att ha vattenvärme underst och en elslinga ovanför för att ha samma komfortvärme även på sommaren med vattenburet.
Sen kom det ytterligare en tanke när vi tittade på handukstorkar (som enl sambon är livsnödvändigt) så en sådan ska in också. El eller vatten? (är det värt att göra en genomföring för vattenvärme till en sådan?)

Hjälp mig att reda ut tankarna. Jag har ingen större brådska då dusch och toa finns på nedre planet också.
Jag gör troligen allt jobb själv. Är snickare och elektriker sen gammalt men det var 20+ år sen jag jag jobbade i byggbranschen så jag får ingen input därifrån numera.

Jag har läst diskussioner här i forumen men hittar inget som reder ut detta, och jag har bestämt att ha golvvärme.

Frågor:
1: Enbart el?
2: Enbart vattenburen?
3: Kombination av dessa?
4: Handukstork med vattenvärme som "radiator" och elvärme i golv?

Jag är tacksam för lite hjälp att reda ut tankarna.
Mvh
Henrik
 
M mrhenke skrev:
Hej.
Jag sitter fast i en fundering om vilken värme jag vill ha i golvet i badrummet som är ganska precis 4 m² och takhöjd 2,5 m.

Allt är nu borta från det gamla dysfunktionella badrummet. Golvreglarna i dagen, avloppet lagt, och snart ska jag börja bygga upp men jag har svårt att bestämma mig för vattenburet eller elvärme i golvet.

Huset är tegel sutturäng från 1956 och badrummet i fråga är på övervåningen. Det finns bergvärme i huset. Radiatorn i badrummet har jag tagit bort men de rören finns kvar i trossbotten med kranar lätt åtkomliga underifrån via en 300x400 inspektionslucka i taket i rummet under.

Då badrummet är ganska litet så kan el vara ett alternativ pga enklare, billigare

Jag har tänkt tanken att ha vattenvärme underst och en elslinga ovanför för att ha samma komfortvärme även på sommaren med vattenburet.
Sen kom det ytterligare en tanke när vi tittade på handukstorkar (som enl sambon är livsnödvändigt) så en sådan ska in också. El eller vatten? (är det värt att göra en genomföring för vattenvärme till en sådan?)

Hjälp mig att reda ut tankarna. Jag har ingen större brådska då dusch och toa finns på nedre planet också.
Jag gör troligen allt jobb själv. Är snickare och elektriker sen gammalt men det var 20+ år sen jag jag jobbade i byggbranschen så jag får ingen input därifrån numera.

Jag har läst diskussioner här i forumen men hittar inget som reder ut detta, och jag har bestämt att ha golvvärme.

Frågor:
1: Enbart el?
2: Enbart vattenburen?
3: Kombination av dessa?
4: Handukstork med vattenvärme som "radiator" och elvärme i golv?

Jag är tacksam för lite hjälp att reda ut tankarna.
Mvh
Henrik
Jag funderade länge på samma sak men valde till slut vattenburet pga driftskostnader men med en elpatron för uppvärmning under sommaren när fjärrvärmen går på sparlåga. Har inte ångrat mig.
 
  • Gilla
mrhenke
  • Laddar…
Ser nu också att "spackelhöjden" på golvbrunnen känns väl låg för att lägga vattenburet.
Det kanske finns en högre förhöjningsring till Porusbrunnar. Jag får leta vidare.
 
U
Handdukstork skulle jag köra på el eller vatten+el om du vill att handdukarna ska bli torra.

Golvvärmen är valfritt, men jag skulle nog kört på enbart el för att det är på en övervåning och du endast är ute efter komfortvärmen. Du har ju en del värmespridning från undervåningen och ytan är förhållandevis liten.
Idag finns det ganska smarta ”termostater” till golvvärmen med timer så du golvet inte är varmt dagtid vardagar osv. vilket gör att driftkostnaden inte blir så stor som många tror.

Hade det varit nedervåning så hade jag kört på vatten+el för att slippa uppvärmningskostnaden vintertid och få komfortvärme sommartid.
Men det driver ju upp installationskostnaderna en del också om man vill fullgardera sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mattias_Jo1 och 1 till
  • Laddar…
Och jag hade också funderat länge och mycket på samma fråga. Jag har också bergvärme vilket skulle ge låga driftkostnader med vattenburet.
Men jag bestämde mig för elvärme. Investeringen är bra mycket lägre utan alla pumpar och shuntar och push-värme. Och platsbehovet är mycket mindre.
Jag har inte räknat ut elförbrukningen men på elfakturorna har jag inte sett någon märkbar ökning.
 
  • Gilla
mrhenke
  • Laddar…
Använd vattnet till handdukstorken. Förutom att det knappast lönsamt med vattenburet i golvet pga den dyrare installationen så blir det svårt med tempregleringen. Vad jag förstår har du radiatorvatten in i badrummet som har mycket högre temp än golvvärme och det där brukar bli svårt att balansera. Lägg el i golvet.
 
  • Gilla
mrhenke
  • Laddar…
Har ca 5kvm badrum. El till golv samt vatten/el till handduks tork. Var betydligt enklare installation samt kör komfortvärme med styrning då el reagerar snabbare. Så 18 på nätterna och 22 på dagarna.
 
  • Gilla
mrhenke
  • Laddar…
Jag ser och hör. Det varkar råda en viss enighet om att el är bra i golvet och vatten till handukstorken så på det viset får det bli. Jag har inte vattnet indraget längre men det är ju lätt fixat.
Tack för alla synpunkter. De har hjälpt mig mycket.
Mvh
Henrik
 
Ja, så får du mindre golvhöjning i badrummet. En stor skillnad kan kännas lite störande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.