Ska bygga fritidshus med gäststuga bredvid (1.5 m ifrån).Ska jag ha vattenburen golvvärme även till gäststugan eller ska jag värma den med elvärme?Ska jag ta varmvatten från huvudbyggnaden eller sätta dit en liten varmvattenberedare?
Vad tycker NI?
Hur löser jag det rent praktiskt om jag tar det från huvudbyggnaden?

Förutsättningar
+.Huvudbyggnaden skall bli på 100 kvm och,gäststugan på 20 kvm
+ Båda byggs på isolerad gjuten platta
+ vattenburen golvvärme till huvudbyggnaden troligen driven av frånluftsvärmepump(synpunkter?)
+ Gäststugan skall innehålla litet kök och toalett med dusch plus ett förråd 4 kvm med ingång utifrån.
+ Gäststugan skall mestadels användas sommartid 120 mm isolering väggar 200mm tak
+ Har funderingar på solvärme
TACKSAM FÖR SYNPUNKTER
 
Den helt avgörande frågan är då: ska du värma upp gäststugan även vintertid eller inte?

Om du inte ska göra det, blir det enklast med eluppvärmning (det behövs ändå så lite sommar, vår, höst). Dessutom skulle det bli besvärligt med ett vattenburet system om det ska vara icke uppvärmt under vintern (kräver en vinterblandning i slingan samt en värmeväxlare mot övrigt system).

Om du ska värma upp gäststugan året om ska du självklart göra det med värmepumpen, som kommer göra detta avsevärt billigare än direktel. Då får det väl bli en kortare kulvertslang, 4:a rör för både tappvatten till köket samt värmesystemet. Bygger du isolerad platta på mark, lägger du väl som du själv skriver, golvvärmerör vid gjutningen.
 
norrbottenstorpet skrev:
Den helt avgörande frågan är då: ska du värma upp gäststugan även vintertid eller inte?

Om du inte ska göra det, blir det enklast med eluppvärmning (det behövs ändå så lite sommar, vår, höst). Dessutom skulle det bli besvärligt med ett vattenburet system om det ska vara icke uppvärmt under vintern (kräver en vinterblandning i slingan samt en värmeväxlare mot övrigt system).

Om du ska värma upp gäststugan året om ska du självklart göra det med värmepumpen, som kommer göra detta avsevärt billigare än direktel. Då får det väl bli en kortare kulvertslang, 4:a rör för både tappvatten till köket samt värmesystemet. Bygger du isolerad platta på mark, lägger du väl som du själv skriver, golvvärmerör vid gjutningen.
Tack för svaret
Gäststugan ska möjligtvis ha lite underhållsvärme vinter tid (ca 5 grader) väldigt sällan värmas upp ordentligt på vintern.
Golvvärmen lägger jag vid gjutningen därför krävs beslut ganska tidigt i byggplanerna
Om jag skippar golvvärmen kan det då vara någon vits med att dra in varmvattnet från huvudbyggnaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.