Planerar att installera vattenburen golvvärme på övervåningen i källaren under finns det element med lite värme på och en pelletspanna. Golv består av 150mm armerad siporexbalk. Rum1=13kvm rum2=20kvm rum3=8kvm rum4=13kvm rum6=28kvm. Golven i rum 1235 finns det en gjutning på ca 30mm över siporexbalk 150mm. Rum 46 har bara siporexbalk 150mm. Rör dimensioner? 6ST rumstermostater? Golv isolering 25mm polysteren om värmen går nedåt? Behövs isolerskivor för jag snålar med värme i källaren? Behöver jag lägga på fix, cement, torrbruk på golv innan eventuell isolering i rum46? Behövs rum även rum1235? Val av golvmaterial har jag tänkt klinker 30x60 i rum 1234 rum 56 trä klick eller plastmatta om lämpligt? Tacksam för råd.
 
Oj. Jag tappade bort mig halvvägs i alla siffror och jag jobbar ändå med statistik...
Släng upp en bild där du ritar in de olika rummen och hur balkar och annat ligger så blir det lite lättare. TIlls dess så rekomenderar jag att gå in på LKs och Uponors hemsidor och läsa på om de olika förläggningssätt som finns. Därefter så är det lämpligt att skicka ett mail till dem bägge och be om råd om vilket system de rekomederar. De brukar alltid vara väldigt snabba och tillmötesgående.

Jag har själv konverterat mitt hus till golvvärme under 2013 och det man kan säga rent generellt är att det inte är så farligt svårt så man klarar lätt av att göra det själv. Dock så är det hiskeligt mycket jobb eftersom man är mer eller mindre tvungen att blåsa ur hela huset på en gång för att kunna få fram rör till alla rum. Var beredda på att ni kommer att få bo i ett byggkaos under en ganska lång tid när ni väl sätter igång.
 
ritning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tack för ditt svar. Jag har bifogat en ritning, lämnade ritning för 3 veckor sedan till Hornbach som har kontaktat Uponor men det tar tydligen lång tid fast jag har varit och frågat 2 gånger men fått till svar att det kan dröja lite.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.