Nu ska gamla köket ut, ingen som vill köpa ett mörkt ekkök från mitten av 80-talet ;)

I samband med det, ska det in vattenburen golvvärme och klinker, och har massor av frågor.
Idag ligger det en plastmatta, på sannolikt vanlig golvvspån.
Kan man riva ut den, lägga in en spårad platta med värmeplåtar, skruva en golvgips ovanpå och helt enkelt lägga klinker på det?

Är det bättre med tanke på bygghöjd att lägga rören emellan bjälklagren? Vad och hur gör man bäst ovanpå det?

Att gjuta är sannolikt inget alternativ, dels är det 30kvm och jag tror inte bjällagret klarar det.

Alla tips och råd mottages tacksamt
 
Krilleman
Beror på om du tänkt riva spånskivan ner till bjälkarna eller inte.

http://www.lksystems.se/sv/LK-Systems-Sverige/Dokumentation/LK-Golvvarme/Monteringsanvisningar/Forlaggningssatt/


Klicka på respektive förläggningssätt...

Väldigt bra information och allt du kan tänkas behöva veta. Tydliga bilder och instruktioner om hur du får det bra med klinker som övergolv!

Vad har du tänkt driva golvvärmen med? Har du golvvärme på fler ställen i huset? Hur stort är köket? Ska du förbereda för fler rum med golvvärme när du endå är i "byggar-taget"?

Sen finns det ju absolut fler tillverkare av golvvärme, både svenska och utländska...

Mitt personliga tips är att använda sig av LK. Många andra tycker olika. Men med LK slipper du gissa hur du ska göra det godkänt. Tydligare beskrivningar har du svårt att hitta!
 
Redigerat:
Tack Krilleman
Det blev en liten paus i tankearbete under sommaren
Lite mer funderingar, eller massor av funderingar, eftersom jag vill hålla ner bygghöjden.
Jag har i dagsläget ingen aning om hur det ser ut under plastmattan. Huset är ursprungligen byggt -31
Golvskiva på trägolv? Golvskiva på 60cc reglar. Att det ska vara 30cc är nog att hoppas för mycket. Är golvskivorna spikade och limmade?
Jag vill minnas att det låg en svart board av något slag i hallen utanför? Vad fan kan det vara under en eventuell sådan?
Är det någon som har koll på hur det brukar vara byggt?

Hur funkar det med att fälla ner värmeslingorna mellan reglarna? Återanvända golvspånet? Räcker det isf med 60cc och golvgips? Eftersom rören inte försvagar skivorna?
Tanken var att man slipper problemen med skruvhuvuden som sticker upp när man ska limma gipsen


Alternativt fräsa spår? Är det ett 30cc är det värt arbetet då?

Mer tips motages tacksamt
 
Redigerat:
När jag gjorde exakt samma sak som du funderar på såg våra golv ut så här. Överst en plastmatta, del var limmad på en spånskiva. Under spånskivan låg en asfaltsboard (typ på rulle). Och under den ett grangolv (sågade plankor ca 6cm breda och 3cm tjocka. De i sin tur låg på "golvstockarna".. Mellan golvstockarna var det fyllt med sågspån..
Detta på ett hus byggt mellan 1936-1939.

Skulle nog tro ditt är i stort sett likadant. :)

Jag förberede sedan en golvfördelare i en skrubb brevid köket som kommer serva hela den våningen. Jag tog bort allt ner till stockarna och tog bort allt sågspån. La ner ny gullfiber så tjockt som stockarna var. Jämnade av stockarna med 70x45 som jag satte brevid stocken så golvet blev mer jämnt (var väldigt ojämnt under trägolvet). På 70 reglarna lade jag ut spårade golvskivor 22mm(?) (valde Roth som fabrikat).
Lade i slangen (i mitt fall två slingor). Ovan det lade jag ut riktiga golvplank då jag ville ha den känslan. Men att lägga en (eller två) gipsskivor går också bra.

Har haft detta nu två vintrar och det funkar kanon, klart skönare klimat inne i köket nu än tidigare..
 
Har köpt ett LK system med 22mm frästa skivor. I och med att det är en tillbyggnad där övergången mellan ny- och gammal byggnad inte är helt optimal hade jag tänkt flytspackla ihop skiten för ett så bra resultat som möjligt, givetvis har man i åtanke att spacklet lär vara effektivare för värmen.

Men då läser jag detta i länken ovan:

Alternativ lösning för torra och våta utrymmen

För våtutrymmen samt som alternativ lösning för torra utrymmen kan en pågjutning med LK Kiilto Rot och Värmegolvspackel användas. Lägg ut 2 lag åldersbeständig plast 0,2 mm och vik upp plasten längs väggarna ca 100 mm. Lägg på LK Armeringsnät 70x70x2,5. Låt nätmattorna överlappa varandra med min 70 mm. Täck installationen med LK Kiilto Rot- och värmegolvspackel. Total spackeltjocklek ska vara min. 30 mm vid golvbrunn. När spacklet har torkat efter 3-5 dygn kan plattsättning påbörjas

Jag blir lite osäker, det jag läst tidigare så ska golvspånet och plåten primas och sedan spacklas över, men här säger det ju plast på spånet?! Blir jag då inte sittandes med en jättelik betongklump som inte är förankrad någonstans? Annars hade ju plasten varit bekväm då jag slipper försöka täppa till varenda litet hål och springa som blir när man bygger.

Ska tilläggas att golvbjälkarna bara är ca 2m långa, 45X195 med cc 30.
 
Redigerat:
Krilleman
Det beror ju på vilket ytskikt du ska och då också givet vad är det för rum?

Det du saxat är ett alternativ i beskrivningen inte det enda sättet.
 
krilleman_215 skrev:
Det beror ju på vilket ytskikt du ska och då också givet vad är det för rum?

Det du saxat är ett alternativ i beskrivningen inte det enda sättet.
Klinkers som ytskikt i ett torrutrymme, anledningen att jag vill spackla är för att på ett enklare sätt få ihop övergången mellan utbyggnaden och det befintliga huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.