Funkar det att köra golvvärmen i endast badrummen under sommaren? Så man alltid får varma golv där och slipper extra elvärme ..?

(Frågan är väl om det i vanliga vattneburna golvvärmesystem går att välja att endast köra vissa slingor sommartid, jag ska ha solpaneler så värmen är gratis :p)

:)
 
TomasSussi skrev:
Funkar det att köra golvvärmen i endast badrummen under sommaren? Så man alltid får varma golv där och slipper extra elvärme ..?

(Frågan är väl om det i vanliga vattneburna golvvärmesystem går att välja att endast köra vissa slingor sommartid, jag ska ha solpaneler så värmen är gratis  :p)

:)
om det funkar eller ej, beror på hur du bygger ditt system.
jag tog med detta i beräkningarna när jag byggde mitt system, så jag har varma golv på sommaren, utan att köra elvärme
 
CarMan skrev:
om det funkar eller ej, beror på hur du bygger ditt system.
jag tog med detta i beräkningarna när jag byggde mitt system, så jag har varma golv på sommaren, utan att köra elvärme
Går din vp utan el på sommaren, Inte undra på att du har fina värden carman.. ;)

Vore kanske ide att göra golven som du vill ha värme på i en egen krets med mindre motor.. ::)
 
2an skrev:
Går din vp utan el på sommaren, Inte undra på att du har fina värden carman.. ;)

Vore kanske ide att göra golven som du vill ha värme på i en egen krets med mindre motor.. ::)

ja vist, har kopplat kompressorn tll frugans tränings cyckel ;)
 
CarMan skrev:
om det funkar eller ej, beror på hur du bygger ditt system.
jag tog med detta i beräkningarna när jag byggde mitt system, så jag har varma golv på sommaren, utan att köra elvärme
Frågan är då hur man ska göra för att få till det. Huset är i planeringsstadiet än så man kan göra hursomhelst. Hur gjorde du?
:)
 
bra, då har du alla möjliigheter att bygga rätt från början.

min anläggning består av en bergvärmepump, med en extärn varmvatten beredare (en Nibe VPA 300/200)

på vintern ligger min vattenburna golv värme o tar vatten från samma slinga rom mina radiatorer.
men på sommaren så vrider jag om 2 spaker & vips så tar golv värmen vatten från yttermantlen på min VPA
min VPA har 300 liters inner tank, som är mitt varmvatten & sen har den en mantel på 200 liter som värmer inner tanke & det är det här vattnet jag utnytjar.

----------------
ska du värma större ytor, så kan det var ide att köra en separat tank endast för endamålet. (min koppling går ju på fast kondensering sommartid)

om du istället har en tank på 500 liter som endast är inkopplad mellan värmpumpen & golvvärmefördelaren så kan du köra flytande kondensering även på sommaren (du behöver då bara ställa in en nin temp i pumpen somden inte får underskrida)

tanken är kanske för stor att ha inkopplad på vintern, så sätt några vred så du kan vällja att köre med eller utan tank
 
Jag tänkte ha solpaneler och 1500liter acktank + pelletskamin. Sommartid ska solen räcka till att värma golven i badrummen och grovköket ev.

Är det altså bara att montera kranar för att stänga av slingorna till dom andra rummen sommartid och annars köra som vanligt?
 
TomasSussi skrev:
Jag tänkte ha solpaneler och 1500liter acktank + pelletskamin. Sommartid ska solen räcka till att värma golven i badrummen och grovköket ev.

Är det altså bara att montera kranar för att stänga av slingorna till dom andra rummen sommartid och annars köra som vanligt?

ja då blir det ju inte ens kompliserat.
presis som du säger så är det bara att strypa dom andra slingorna.

en golv värme fördelare har stryp skruvar på returen som man stryper in slingorna med för att ge rätt temåratur. på framledningen har du termostater eller ingen ting, her du ingen ting så fins oftast ett plast vred där, där du förhand kan skruva ner & på så sätt stänga slingan utan att ändra grund inställningen.

väljer du att ha trmostater, så vrider du bara på rumstermosteten (inte på golvvärmefördelaren)

------------------

det andra krånglet jag skrev gäller om du ska ha frånluftsvärmepump, eller annan värmepump
 
CarMan skrev:
väljer du att ha trmostater, så vrider du bara på rumstermosteten (inte på golvvärmefördelaren)
Aha, man kan ha temperaturreglering för varje rum skilt...? :) Ett reglage i varje rum som reglerar flödet i vattenslingan altså? Varför har inte alla det, kanske dyrt?
 
Dom flesta som bygger med golvvärme har termostater i alla rum så det går att styra värmen separat, men det är oekonomiskt om man som vi har en frånluftsvärmepump att reglera med termostaterna. Man skruvar helt enkelt upp alla termostater på max och låter värmekurvan på pumpen sköta uppvärmningen, då har man ett jämt flöde i slingorna och därigenom bättre verkningsgrad på pumpen = lägre energiförbrukning.

Som i vårt fall som har en IVT 490 och vill ha värme i badrummet och klinkersen även på sommaren så ställer man upp sommartempen när pumpen slår av till 30 gr. och skruvar ner alla termostater i huset till 0 förutom då den i badrummet som man ställer in på önskad temperatur så har man varmt och gott på klinkersen även en mulen sommardag.
 
robban44 skrev:
Dom flesta som bygger med golvvärme har termostater i alla rum så det går att styra värmen separat, men det är oekonomiskt om man som vi har en frånluftsvärmepump att reglera med termostaterna. Man skruvar helt enkelt upp alla termostater på max och låter värmekurvan på pumpen sköta uppvärmningen, då har man ett jämt flöde i slingorna och därigenom bättre verkningsgrad på pumpen = lägre energiförbrukning.

Som i vårt fall som har en IVT 490 och vill ha värme i badrummet och klinkersen även på sommaren så ställer man upp sommartempen när pumpen slår av till 30 gr. och skruvar ner alla termostater i huset till 0 förutom då den i badrummet som man ställer in på önskad temperatur så har man varmt och gott på klinkersen även en mulen sommardag.
Hej!

Vi har precis detta problem. Vattenburen i hela huset med styrreglage för varje slinga.
Värmekurvan är 22 som lägst och sommartid börjar 18gr.
Allt är betong och badrum klinker.
Endast yttertermostat.

Vad rekommenderar du att ställa värmekurvan på? Förutom att den ska gå i vinterdrift till 30gr?
Och ska man strypa returen till vad? För nån värme vill man ju ha.

Nu är huset rått och alla golv kalla för den har stått på sommartid vid 18gr och det är det ju hela dagarna nu.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.