Jag och min fru har funderingar på att göra en "vinterträdgård" i anslutning till huset.
Nu har vi vattenburen golv värme i hela huset både uppe och nere (i plattan).

Nu till frågan: kan man knacka/ bila upp golvet och göra en avstickare ut till uterummet utan att man förstör slangen som ligger i cementen?
Är det någon annan som har gjort detta tidigare, alternativet kanske blir att fösöka att dela av ifrån ovanvåningen och dra det ut igenom väggen och sedan ner i plattan.

Någon som har någon ide'?


/Olof
 
I de flesta fall så ligger golvvärmerören under armeringen som i sin tur ligger på ca 6 cm djup i plattan. Så i princip så skulle du kunna bila upp i plattan, men det kan bli risk för sprickbildning i längst med den nya slingan. Dock så skulle du kunna strypa den slingan som hade gått ut till uterummet så att den inte blir för varm under den tid det tar för betongen att härda.

Jag hade nog tittat på en alternativ lösning.
Förmodligen ligger din värmepanna nära en yttervägg. Du skulle kunna ta hål i väggen och lägga en värmekulvert till uterummet och sätta en golvvärmefördelare i uterummet.
En dubbel värmekuvert (en varm och en retur) kostar ca 350 kr per löpmeter, plus en meter i kapningsavgift. Kulverten skall/bör läggas frostfritt och sen brukar man lägga cellplast runt den 50-100 mm.
Lite grävarbete, men med en hyrmaskin under en dag så skulle det nog gå vägen. :)
 
Tja,
som jag ser det är en kulvert helt utesluten då den blir ca: 30m lång. Kanske får ta en funderare på om man skall bila upp golvet precis innanför yterväggen isåfall, men det är inga problem med att göra "rent" runt röret precis där man har tänkt ha skarven då, lossnar cementen lätt ifrån röret?
 
Kanske billigare med elvärme i golvet. Lägg en självbegrensande kabel, värmer bara när det behövs, typ T2 röd. kostnad ca 40 kr meter, räkna med 10 meter /m2.
 
Vad menar du när du säger skarv, vad är det du tänkt skarva?
Du måste starta och avsluta din/dina uterumsslinga/or i en golvvärmefördelare, så du kan inte skarva dig på en befintlig slinga.
En slinga skall läggas skarvfritt
Slinglängden ska max vara 90 m för 20 mm rör annars måste man komplettera sin anläggning med cirkulationspumpar.
 
Jag hade tänkt mig förlänga röret så det går ut till uterummet och sedan tillbaka in igen, vilket jag menade i första frågan.(underförstått)
Jag får se hur lång den slingan är, men jag tror inte jag kommer över 90 m iaf.
Alternativet kan ju vara el- golvvärme men inte gärna.
 
Abuquir skrev:
Jag hade tänkt mig förlänga röret så det går ut till uterummet och sedan tillbaka in igen, vilket jag menade i första frågan.(underförstått)
Jag får se hur lång den slingan är, men jag tror inte jag kommer över 90 m iaf.
Ok då missuppfattade jag dig. För då pratar du om att skarva en befintlig slinga och inte gå upp med en ny slinga till fördelare.
Det är något som jag definitivt inte hade gjort, det skulle dessutom innebära att du hade en dold skarv vilket bryter mot reglerna (eftersom jag antar att du skulle ha gjutit igen där du skarvat).

Kan läsa lite mer detaljerat om golvvärmeinstallation här.
http://www.uponor.se/Templates/DynamicFileListing.aspx?id=2084

Ett annat alternativ skulle kunna vara att frångå golvvärme och sätta en billig luft luft värme i uterummet. Har sett en del som har löst sina värmebehov i uterummet på detta sättet.
 
Ett annat alternativ kan ju vara att ta ifrån sovrummet på övervåningen, antagligen är väl det smidigast.
Man får alltså inte skarva? Tja det gjorde jag när jag hittade ett litet hål i slangen när jag la golvvärmen på övervåningen. Det har ju inte läckt ännu iaf. Så jag kan inte se problemen med det.


Olof
 
Värmeledningar får, till skillnad från tappvatten, skarvas dolt. Men det är klart att det finns risker med det, vilket jag är övertygad om att du också kan se även om inte just din skarv har läckt ännu. Om man kan undvika det så tycker jag absolut att man ska låta bli att skarva dolt.
 
Dessutom borde det väl också vara bäst att ha en separat slinga till vinterträdgården ändå så att den kan justeras oberoende. Det lär ju vara väldigt olika behov av värmning mellan vinterträdgård och hus.
 
Jo, det är ju klart att det vore bäst med egen slinga, frågan är bara hur jag skall lösa det. Fördelaren är inbyggd i väggen på andra sidan huset, så hur fasen skall man få dit vattnet igenom tak och väggar så att det inte syns?
 
Bila inte upp, risken är för stor med skador på befintlig golvvärme.

Det blir nog att dra från fördelaren uppe eller nere. Och krångla sig fram genom väggar och garderober.

Överväg andra uppvärmingsformer.

Prototypen
 
Tja det blir nog en del funderande innan, jag bestämmer mig fur jag skall gjöra, men nu har jag ju lite tid på mig. Ritningen är inte ens klar. eller existerar inte ännu iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.