Står inför att min rörfirma ska komma och räkna "skarpt" på byte av samtliga element på bottenvåningen i vårt hus. Vi byter ut högtemp system, enrörs mot lågtemp tvårörs. Tanken är att kratta manegen för installation av bergvärme i framtiden.

Nu min fråga.
I köket har vi haft väldigt kallt på vintrarna, det enda elementet där har levt i motvind. Huset är jättegammalt och är sorgligt dåligt isolerat så, visst spelar det roll. Nu när vi byter till större element så kom en tanke upp på att använda ett vattenburet fläktkonvektor element där. Är det en kass ide ( det är rejält dyrare än ett vanligt) och ett modernt element kanske ändå är tillräckligt bra kontra det gamla?

Ska en fläktkonvektor beräknas på nått speciellt sätt? Min rörfirma har inte nämnt mycket om dimensionering alls. Inte mer än att de brukar "ta till"?
 
B
Är det trångt on plats för ett vanligt element? Får ett vanligt plats med rimlig effekt på samma låga temp som övriga huset är dimensionerat för skulle jag alla dagar i veckan satsa på ett vanligt element.
 
B BSOD skrev:
Är det trångt on plats för ett vanligt element? Får ett vanligt plats med rimlig effekt på samma låga temp som övriga huset är dimensionerat för skulle jag alla dagar i veckan satsa på ett vanligt element.
Ja
Den enda platsen är under en köksbänk som löper under fönstret. Det är ca 160cm utrymme totalt. Fast jag överväger starkt ett vanligt trots allt. Vore dock skönt med vettig värme i köket när det är kallare än -5c ute. Finns tyvärr ingen annan plats att ha element på i köket.
 
Det finns dom med samma problem som dig. En del knölar in ett element under en bänkskiva och det fungerar inte riktikt bra, andra sätter en konvektor i utrymmet under skåpen som blåser ut mor golvet. Nackdel att det blåser på benen och lite dam snurrar runt. Går det att få rören in under skåpen på ett bra sätt, så är en typ som den här bra.
https://www.amazon.se/Smiths-Space-...J2IjoiMSJ9.KihuwwWjRYMPuzhye7NlAOmF4nSBd-Fnfj
 
J jonaserik skrev:
Det finns dom med samma problem som dig. En del knölar in ett element under en bänkskiva och det fungerar inte riktikt bra, andra sätter en konvektor i utrymmet under skåpen som blåser ut mor golvet. Nackdel att det blåser på benen och lite dam snurrar runt. Går det att få rören in under skåpen på ett bra sätt, så är en typ som den här bra.
[länk]
Tack för tips
Har sett sådana sockel radiatorer. Verkar fiffigt. Tror dock inte de funkar hos mig. Tyvärr har jag vi inte knölat in nått element. Det finns ingen annanstans att ha det. Det är dock öppet mellan bänkskivan och fönstret så värmen kommer upp som den ska någorlunda iaf.
 
H hilife skrev:
Tack för tips
Har sett sådana sockel radiatorer. Verkar fiffigt. Tror dock inte de funkar hos mig. Tyvärr har jag vi inte knölat in nått element. Det finns ingen annanstans att ha det. Det är dock öppet mellan bänkskivan och fönstret så värmen kommer upp som den ska någorlunda iaf.
Om du sätter det under bänken, finns ett visst motstånd att konvektera värmen på. Om det är ett fönster ovanför bänken kan det bli svalt där. Att ha hål som det brukar vara på fönsterbänkar är heller inget bra. mycket smulor och annat finner sin väg ner mot golvet. Så ni får tänka till vad som kan vara bäst för er.
 
S Screew skrev:
Du får inte plats med en sån ovanför något fönster eller dörr?

[länk]
Nej tyvärr.
Extremt låg takhöjd i vårt hus. Har max 10cm vägg ovanför fönstret.
 
J jonaserik skrev:
Om du sätter det under bänken, finns ett visst motstånd att konvektera värmen på. Om det är ett fönster ovanför bänken kan det bli svalt där. Att ha hål som det brukar vara på fönsterbänkar är heller inget bra. mycket smulor och annat finner sin väg ner mot golvet. Så ni får tänka till vad som kan vara bäst för er.
Ja
Det är nog sant det du säger men några alternativ finns inte. Dock är öppningen mellan bänkskivan och fönsterbrädan typ 20x180cm så det bör inte vara en stor "broms" för luften. Därav tanken på en fläktkonvektor som kunde blåsa upp värmen men det förefaller kanske vara en onödigt dyr och bullrig lösning då.
 
H hilife skrev:
Ja
Det är nog sant det du säger men några alternativ finns inte. Dock är öppningen mellan bänkskivan och fönsterbrädan typ 20x180cm så det bör inte vara en stor "broms" för luften. Därav tanken på en fläktkonvektor som kunde blåsa upp värmen men det förefaller kanske vara en onödigt dyr och bullrig lösning då.
Jepp det är kanske lite överkurs med en konvektor, finns dom som är som ett element och har fläkt i sig, men frågan är om det skulle lösa något, för den kostnad som dom har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.