Vi har ett fd badrum som ska konverteras till mindre gästtoa om 1,5-2 kvm och resterande yta till garderob. I befintligt badrum finns en vägghängd radiator. Jag kommer att riva bort golvet för att stärka bjälklaget och lägga ned vattenrör. I samband med det lägger jag någon form av golvvärme så att det inte blir för kallt att gå på det nya klinkergolvet.
Alt 1 är att lägga vattenburen värme som går på cirkpumpen i systemet, typ LK:s 5 kvm-system. Nackdelen är att det blir kallt på sommarhalvåret.

Alt 2 är att lägga elkabel just där man går och står, ca 1 kvm. Enkelt och billigt men det tar emot att göra sig beroende av elvärme när vi har bergvärme. Radiatorn får då hänga kvar i den blivande garderoben och så hoppas vi att toan (som är belägen mitt i huset) inte blir för kall.

Alt 3 är att göra enklast och billigast möjliga vattenburna system med slang, enkla ventiler och en termostat och komplettera detta med en kvm elvärme. Men det är ju meckigt att både fixa elgolvvärme och såga av järnrören till radiatorn, köpa kopplingar, lägga rör, fixa avluftning med mer.
Vad säger ni - är jag dumsnål som inte vill köra el på den lilla ytan?
 
D
Kör vattenburet med en ElPush12 om du absolut vill ha värme i golvet på sommaren. Själv saknar jag inte alls värme i golvet under den varma årstiden.
 
Jag skulle ev också köra med en ElPush12.
Jag saknar inte värmen i golvet på sommaren, men nu på hösten.
Det där beror ju på när du startar upp värmesystemet igen.
 
bax skrev:
Jag skulle ev också köra med en ElPush12.
Jag saknar inte värmen i golvet på sommaren, men nu på hösten.
Det där beror ju på när du startar upp värmesystemet igen.
Nja, över 6000 för en elpush plus rör och delar för komfortvärme. Tveksamt om det är värt det i ett så litet utrymme. Saknar ni verkligen inte värme sommarhalvåret? Visserligen kan jag ställa stopptempen på pumpen så att värmen står på hela året men har inte testat den funktionen.
 
Nä, inte under sommaren.
Men nu, jag ska snart starta upp värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.