Hej, har ett litet problem. Bytte ut två stycken vattenburna element i min lägenhet igår tack vare jag ska riva väggen där dom satt. Kopplade på det första elementet och drog sedan vidare dom nya koppar ledningarna vidare till den andra elementet. Men jag får ingen värme i det bortre elementet. Jag har luftat det elementet väldigt länge och det sprutar vatten när jag luftar det.
Dom nya element köpte jag begagnade men kan det vara så att det sista elementet är gjord för en ledning system och inte tvåledning.?
X Har uteslutit att det är ingen luft i systemet.
X Det är fullt med Vatten i elementet.
 
Johnwinroth
S Pether Sundqivst skrev:
Hej, har ett litet problem. Bytte ut två stycken vattenburna element i min lägenhet igår tack vare jag ska riva väggen där dom satt. Kopplade på det första elementet och drog sedan vidare dom nya koppar ledningarna vidare till den andra elementet. Men jag får ingen värme i det bortre elementet. Jag har luftat det elementet väldigt länge och det sprutar vatten när jag luftar det.
Dom nya element köpte jag begagnade men kan det vara så att det sista elementet är gjord för en ledning system och inte tvåledning.?
X Har uteslutit att det är ingen luft i systemet.
X Det är fullt med Vatten i elementet.

Vatten vill gå den enklaste vägen.
Låter som att du har högre motstånd i den bortre radiatorn, är väl ganska självklart med då det är längre dragning.
För att komma runt detta så behöver du ballansera radiatorerna, detta kan du göra med en strypventil.

Men inte säkert att det fungerar då dessa radiatorer är en del av ett mycket större system, då du bor i LGH
 
Johnwinroth Johnwinroth skrev:
Vatten vill gå den enklaste vägen.
Låter som att du har högre motstånd i den bortre radiatorn, är väl ganska självklart med då det är längre dragning.
För att komma runt detta så behöver du ballansera radiatorerna, detta kan du göra med en strypventil.

Men inte säkert att det fungerar då dessa radiatorer är en del av ett mycket större system, då du bor i LGH
Men om jag stoppar flödet på det första elementet så det blir kallt så kommer det ingen värme då heller.
Mvh Pether
 
Griffeltavlan
Bilder? Har du ett eller tvårörssystem?
 
  • Gilla
Mendim Sejdiu
  • Laddar…
Krilleman
Föreningen i en BRF "äger" normalt värmeinstallationen. Har du fått skriftligt på att detta arbetet är OK? :thinking:
 
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Bilder? Har du ett eller tvårörssystem?
Har två rör system
 
Krilleman Krilleman skrev:
Föreningen i en BRF "äger" normalt värmeinstallationen. Har du fått skriftligt på att detta arbetet är OK? :thinking:
Japp, så det är lugnt
 
  • Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
Vad har du köpt för begagnade radiatorer?

Och hur kopplade du vidare ledningarna till den andra radiatorn?

Släng upp lite bilder på installationen så får du nog lite mer korrekta svar!
 
Griffeltavlan
Ja du kan ha kopplat fel eller så kan 2a elementet vara avstängt i kopplet.
 
Här kommer det lite bilder
 
  • Kopparledningar anslutna till en vit radiator med synliga kopplingsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator och fönster med renoveringsavfall längs fönsterkarmen på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Ja du kan ha kopplat fel eller så kan 2a elementet vara avstängt i kopplet.
Kan det vara avstängd om det kommer vatten?
 
Krilleman
Fota lite mer på båda radiatorernas inkoppling så man får en överblick hur allt är kopplat. Det framgår inte nu med dom bilderna du tagit.

Men det ser konstigt ut?! :thinking:

Och det är väl endå inte samma radiator vi ser på bilderna. Den ena har traditionellt koppel och den andra ser ut att vara en TP V4 med integrerat koppel!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Fota lite mer på båda radiatorernas inkoppling så man får en överblick hur allt är kopplat. Det framgår inte nu med dom bilderna du tagit.

Men det ser konstigt ut?! :thinking:

Och det är väl endå inte samma radiator vi ser på bilderna. Den ena har traditionellt koppel och den andra ser ut att vara en TP V4 med integrerat koppel!
Jo, det stämmer. Det första elementet är nytt och den andra är ett begagnat element. Men det ska väll inte spela roll så?
 
  • Nytt och begagnat värmeelement anslutet med nya kopparledningar vid en vägg, med spill på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny och begagnad radiator i ett rum, kopplade med synliga kopparrör mot betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.