Hej!

Jag har tänkt att montera golvvärme i mina badrum i samband med renovering.

Tänkte köra primärt med vattenburen golvvärme, då jag har bervärmepump.
Men för att inte få kalla golv i badrummen på sommaren tänkte jag installera elgolvvärme också.

Frågan är hur ska jag montera de två slingorna rent praktiskt?
Ska jag lägga dom parallellt med varandra eller ska jag "fasförskjuta" dem?

Jag har förstått att det är ett ganska vanligt förfarande att köra med dubbla system. Hur har ni gjort som har det?

Tack på förhand!

Mvh. Kim
 
Jag kör vatten buren golv värme, men på sommaren låter jag yttermanteln på vvb:n mata golv värmen istället för radiatorslingan.

det finns även golvvärme pumpar, med ibyggd elpatron
 
Jag har sett att man kan köra Wirsbo Pusch 12 med elpatron.
Det kan vara ett alternativ, men jag har ännu inte bestämmt mig för hur jag ska utforma den vattenburna golvvärmeanl. i sin helhet.

Jag har vattenburna radiatorer idag, men jag tänkte ersätta dessa helt i vissa rum på övervåningen med god isolering i mellanbjälklaget.

I delar av bottenvåningen tänkte jag köra vattenburen golvvärme som komfortvärme. Den huvudsakliga uppvärmningen på bottenplanet ska jag ha även fortsättningsvis via dom vattenburna elementen. Detta för att jag har oisolerad betongplatta som jag ej orkar bila upp och isolera.
Tanken med golvvärmen där är bara att ha som komfortvärme av klinkersgolvet!

Så idag står jag mellan att köpa en komplett golvvärmeanl. med shuntar och reglersystem, eller att ersätta elementen i de rum jag ska byta till golvvärme med Wirsbo pusch 12 :confused:

// Kim
 
Jag lade först vattenslangen och sedan elkabeln direkt ovanpå. Efter att fyllt på med gips bitar i mellan slangar och kablar så hällde jag på flytspackel. Gipsbitarna gör att jag inte behöver så mycket flytspackel. Sedan så lade jag klinker ovanpå detta.
 
Men hur lade du ut kablarna då?

Jag har förstått att man inte får korsa en elgolvvärmelabel med sig själv (blir för varmt). Men kan man korsa elgolvvärmekabel och vattengolvvärmeslang?

Det var det jag undrade med om man kan "fasförskjuta" kablarna för att undvika att de har kontakt med varandra.

Har du möjligen någon bild på arrangemanget?

Mvh. Kim
 
Jag har tyvär ingen bra bild när alla kablarna ligger på plats men jag lade elkabeln så att den inte korsade mer än på ett ställe. Vid korsningen så lade jag en distans i sten (klinkerbit) på ca. 1 mm men det behöver man inte. Elkabeln blir ju inte varmare än vad slangen klarar.
 
Varför inte värma golvet med bergvärme på sommaren också?
 
Skulle man kunna klamra elkabeln i värmeslangen direkt innan man flytspacklar ?
Göran
 
Karl_Malmqvist skrev:
Varför inte värma golvet med bergvärme på sommaren också?
Nackdelen är väl att pumpen får jobba mot liten vattenvolym samt om man t.ex har en push 25 som har rätt hög elförbrukning, Tror den är på 145 Watt på lägsta hastighet vilket gör 3,5 kWh/dygn bara för att pumpa runt vattnet..
 
kör man golv värmen mot yttermanteln så klarar den ett litet rum, men inte allt det där du pratar om i framtiden, men det kaske inte ska vara på sommartid?

Jag valde en Pucher 15 & golv värme fördelare, jurt av den enkla anlerningen att jag vill kunna bygga vidare som du.
du behöver ju inte köpa en pucher 12 bara för att få el värme på sommaren, du kan ju koppla en separat liten tank & egen elpatron still en Puscher 15 & sen växla till detta på sommaren
 
oe36sail skrev:
Skulle man kunna klamra elkabeln i värmeslangen direkt innan man flytspacklar ?
Göran
Det bör man nog undvika, värmekabeln kan bli rejält varm, troligen varmare än vad slangen tål.

Många system för elslingor har kravet att de inte få ligga i kontakt med brännbart material, golvvärmeslangen är brännbar.
 
Hej!

Nu har jag påbörjat mitt badrumsbygge :)-

Jag känner att jag inte riktigt har blivit klar över hur man ska göra om man ska köra med både el och vattenburen golvvärme.

Det blir vattenburen golvvärme kopplad till shunt och bergvärmepump. (Jag skippar Pusch 12:an då det ändå ska bli flera rum som ska konverteras till vattenburen golvvärme)

Men är det någon som har tagit bild på montaget, ni som har både el och vattenburet?
Vore mycket glad för lite mer synpunkter innan jag bestämmer mig för den slutliga lösningen!

// Kim
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.