Hej!

Är purfärsk ägare av en lättbetongvilla byggd 1965, vilandes på betongplatta. Tidigare värmes huset med olja. Oljepannan stod i tvättstugan brevid köket och oljetanken fanns i garaget.
Sedan konverterades huset till elvärme och idag står det en Autoterm 220 värmepanna från 1999 i tvättstugan och puttrar. Previd värmepannan står det ett torkskåp på samma "upphöjning" i golvet. Skorstenen finns kvar men är igenpluggad.
Tidigare ägaren, en gammal dam, hade en årsförbrukning på 32000 kvh men då värmde hon förmodligen på ganska rejält + att fönster och dörrar är otäta. Vi som bor där nu är 2 vuxna + spädbarn.

Det jag undrar är om det möjligt att byta ut elvärmepannan till en pelletsbrännare + pelletsbehållare (det skulle väl bli påfyllning via säck) ur följande aspekter:

1. Utrymmesmässigt? Hur stor plats tar en panna + pelletsbehållare
2. Komfortmässigt? Hur bra kan man reglera värmen och hur mycket låter det om pannan. Hur ofta måste den fyllas på?
3. Ekonomiskt? Vad kostar grovt sett en panna + behållare + installation? På hur lång tid får jag tillbaka dessa pengar jämfört med att fortsätta värma med el?

Långt inlägg men jag hoppas att någon kan ge en nybörjare lite svar :)

 
Om du har pengar över så tycker jag att du skall se över totallösningen och kolla hur du får ner energiförbrukningen och vad det kostar. Några andra modifieringar ev på gång/framgent i huset? Var ligger huset? "En gammal tant" behövde inte ha högre förbrukning än ni kommer att få, tyvärr. Hur är det med ventilationen?
Ni har en fördel (gentemot flera av de förslag ni troligen får här) gm att skorstenen är kvar och vattenburet finns.

1) Själva pannan är ca lika stor som nuvarande, tillkommer en brännare framför ung lika stor som en oljebrännare, en behållare stor som en stor målarburk hängs i taket ovanför brännaren, en skruv går till "målarburken" från ett förråd (som kan placeras nästan var som helst) som kan ha nästan vilken storlek som helst men säg då stor som en halv oljetank och det räcker en månad.
Du bör också ha en ackumulator på säg 500-750ltr och den kan stå nästan var som helst. Det finns också en panna som har brännaren inbyggd i acken och den blir då (rund) och ca dubbelt så stor som din nuvarande panna.
2) Regleringen sköter sig självt som vilken annan panna. Pannan/brännaren hörs knappt. Skruven som går en till någon gång per dygn hörs mera.
Sen måste du sota och aska ur allt från en gång i veckan till 2 ggr per år.
3) Pellets är en ekonomiskt konkurrenskraftig lösning och jag tror att ditt hus mår bättre av att ha varm skorsten. Har diskuterats i flera strängar här.
Eg meningslöst att ge kostnad i detta läge, blir lätt bara dividerande men säg 70-120 kkr beroende på en hel del. (Det trillar säkert in priser här, annars kolla runt)

alltså, helheten och räkna först på vad det kostar att slippa producera ett antal kWh.
 
I stort sett ska hela huset totalrenoveras på sikt.
Närmast i tiden är väl att ändra ventilationen då vi har höjda radonvärden i huset. Vi funderar då på att sätta in ett FTX-system för hålla värmekostnaderna nere.

Huset ligger i Järfälla, Barkarby

Det låter lite som att tvättstugan kommer bli svårare att använda som som tvättstuga om en pelletspanna, brännare och förråd ska installeras...

Jag antar att det egentligen är bäst att avvakta, se över ventilation, fönster/dörrar och isolering och sen se vad värmekostnaden blir efter det. Därefter så kan man ev. gå vidare med pelletsiden.
 
Jo radonsaneringen är nr 1 och vad som krävs där för att komma ner till önskad nivå vet ej, men mycket luft skall vädras runt/ut och då blir ett FTX med bra verkningsgrad på växlaren är en naturlig "ingrediens" som även lämnar det öppet för, ja tom passar väl in i, senare totallösningar.
 
Pellets i all ära men att hålla på med en sån hantering i en tvättstuga ser jag som hopplöst. Flytta tvättstugan är att rekommendera. Bra panna plus brännare går på ca 40-50 tusen plus installation. Jag skulle räkna med en skorstensrenovering i samma veva. ligger på ca 1200 - 1500 per m skorsten.
Det låter inte särskilt mycket men jag skulle nog inte vilja ha pannrummet vägg i vägg med sovrummet om vi säger så. Värmeregleringen sköts av en shuntautomatik som styrs av inne-ute temperaturen alt en kombination av dessa. bra och hyggligt bekväm värme får du om du väljer pellets.
Tänk på att inte täta igen huset för mkt bara innan FTX el dyl är fixat. Det mår vare sig du eller huset bra av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.