Hej!

Vi vill köpa ett hus där uppvärmingen är vattenburen el. Nibe elpanna . Sep. VV-beredare. Elförbrukningen är 44700 kWh/år och driftkostnaden är 50.230 kr (el 37.900 kr och VA-förbrukning 6177kr) - med en person i hushållet. Boarean är 175 kvm och biarean är 105 kvm och huset är byggt på 70-talet.

Funderar på att i så fall byta till bergvärme. Grannen hade gjort det och hade 3,5 m till berget. Det är en dyr investering men vad tror ni? Kommer vi få ner elförbrukningen så pass mycket att det lönar sig i längden? Någon som har några goda råd?

Tacksam för svar!
 
Hur mycket av elen går till värme och hur mycket till hushållsel? Den här kalkylen är så mycket enklare i Stockholm där man både sparar elen och höjer värdet på huset minst lika mycket som installationen kostar :)
 
Vart kan jag se/få fram uppgifter om hur mycket av elen som går till värme och hur mycket som går till hushållsel? Aldrig varit husägare tidigare :)
 
Okej då förstår jag. Vi har inte köpt huset än. Om vi skulle göra det och byta till bergvärme, tror du vi skulle vinna på det i längden?
 
Om du drar upp en tråd på http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=1.0 så kan de hjälpa dig med en beräkning på hur mycket du skulle spara.

"Elförbrukningen är 44700 kWh/år" Om 40 000 kWh är uppvärmning/varmvatten så blir en grov uppskattning att värmepumpen drar 10 800 kWh per år räknat med scop 3.7, med andra ord en besparing på omkring 30 000 kWh per år.
 
Redigerat:
Du kommer att spara in en vp eftersom du har så pass stort hus med stor förbrukning. Om huset stiger i pris eller inte är ju intressant först när man ska sälja huset och det är ju inte aktuellt antar jag. Det som är viktigt är vilken framledning huset behöver när det är riktigt kallt i vissa fall måste radiator systemet åtgärdas och då kostar det extra.
 
Vad kostar huset att köpa?
 
Det bör väl finnas en energideklaration gjord på huset?
 
Vet att jag hade en totalförbrukning på 31k kwh innan jag installerade bergvärme. Nu ligger vi på ca 15k kwh.
104 kvm med oisolerad källare 70 kvm, byggår 1960. Räknade med payoff på ca 7 år
 
Tveka inte utan ta lån för bv när du köper huset. Jag installerade bv april 2014 och elräkningen från nätägaren visade en prognos som sjönk från 35000kWh/år till ungefär 13000. Och detta är för en familj med ett barn i GBG. Byggår 1974, boyta 160 kvm + garage och ekonomiutrymmen. I Norrland blir kalkylen ännu förmånligare. Jag betalade 115 tusen rotat för NIBE 1226-8 inkl 150 meter aktivt djup och installation. Skit i om huset ökar i värde, det blir så mycket billigare med bv att efter 5-6 år har du tjänat in anläggningen, plus att huset går lättare att sälja med bv. Tom i södra Sverige är direkt el eller liknande oattraktivt.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Det lönar sig säkert med den höga elförbrukningen.

Dessutom känns det som bvp installationer har blivit billigare de senaste åren, har hört flera med priser mellan 105-120 tusen så det är ju snart insparat i elförbrukning.
 
Med så hög förbrukning lär det nog kosta mera ligger nog på gränsen om det ska räcka med enkel borra beroende på vart huset finns.
 
Det är möjligt att det krävs mer, grannen satte in en 10kw thermia med 170m för några veckor sedan det kostade 113 tusen.

Har man plats kan det kanske vara mer ekonomiskt med en ackumulatortank till Bvp än att ta en större anläggning.
 
A
Ja och tveka inte!!!
gör det innan sossarna tar bort eller minskar ROT avdraget!
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.