I ett utskick från Vattenfall hävdar dom att det är vattenbrist och att dom tvingas höja priserna något!? Hur är det möjligt med denna snörika vinter. Orsaken hävdar dom är dålig vårflod!?
 
Bara för att det har varit mycket snö i söder hjälper ju inte det kraftverken som ligger i norr. Vintern har inte varit snörikare än vanligt norr om stockholm. Dessutom har det använts mycket vattenkraft i vinter eftersom kärnkraften har stått still.
 
Nu är det ju knappast Vattenfall som höjer några priser. Priset sätts ju efter utbud och efterfrågan på el på nordpool.

En liknande kommentar hördes efter avtalet med strejkande elektriker där någon elproducent sa att dom nu var tvungna att höja priset till konsument. Även det ett felaktigt uttalande då dom inte kan påverka priset mer än genom att minska produktionen vilket dom ju gör ganska bra.
 
Är det mycket vatten så måste de höja för att kunna spara vatten.
Är det lite vatten så måste de höja för att kunna spara vatten.
 
Redigerat:
Göran.W
Nja Finland är väl knappast att räkna med för deras magasin är så små att dom endast påverkar marginelt.
Den mesta elen som kommer via Finland kommer ursprungligen från Ryssland.
Det var därför jag medvetet utelämnade Finland som bara har 17% av sveriges magasin storlek.
Men det är klart många bäckar små:rolleyes:
 
Iofs jo.


Lite OT:
Men när Olkiluoto 3 är i drift (2012?) så kommer väl importen/exporten mellan våra länder att öka (På grund av det sänkta Elspot priset) och Finlands import från Ryssland att minska (Importen då blir väl mest för att upprätthålla nätstabiliteten i östra delarna av landet).

Detta borde ju även märkas på era räkningar, eller hur?
 
Jag frågar mig, kan det någonsin ske något som gör att elpriset sänks markant? :rolleyes:

Vattenfalls vd sade väl att det är lika bra att folket vänjer sig vid höga priser :rolleyes:
 
....man måste inse att kostnaden för att producera en kwh inte har ett skvatt med kundpris att göra längre.
 
Göran.W
El priset kommer aldrig sjunka i någon större utsträckning hur stort produktions överskott det än finns för då höjer dom bara el skatten var så säkra.
 
Så kan det vara. Men även utan politisk påverkan så säljs svenskproducerad el på en mycket större marknad där kundpriset bara blygsamt påverkas av att sverige har ett produktionsöverskott.
 
Precis Sverige är en liten fjärt som varken påverkar eller nämnvärt hjälper den stora elmarknaden i hela europa. Däremot kör vi vår egen konkurrenskraft i botten (billigare energi är viktigt för industrin bla).

Bättre då att industrier flyttar för att en bransch ska kunna ta ut ÖVERvinster. :rolleyes:
 
Göran.W
Industrin borde slippa alla skatter och andra avgifter på el.
Billig el till industrin ger fler jobb som då ger staten mer skatte intäkter och mindre bidrags utgifter som borde kompensera för den förlorade intäkten på elen.
Tyvärr så har det gått mode i att lägga en massa miljö avgifter och annat tjafs på energi.
Jag kan förstå att dom lägger miljö avgifter på drivmedel men på elen är helt åt hel... för den är nästan helt co fri.
Bara det där med utsläpps rätter.
Om jag köper utsläpps rätter blir miljön bättre då om jag eldar med kol sen.
Miljön blir inte bättre men vi som har nästan co fri el får dyrare el.
 
Att billig el i Sverige skulle vara grunden för industrins överlevnad är väl en av de mest ingrodda myterna i Sverige historia. Det indoktrinerades för väldigt länge sedan och hänger kvar i folks "medvetande" än ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.