E
Skulle byta golven i huset, började riva upp parketten (rätt så tjockt parkett) så ser jag att det är uppreglat 90 regel med isolering emellan och papper längst ner mot plattan. Uppifrån ser det ut som betong men går man ner i källaren så ser det ut som lättbetongbalkar. Varför detta system? Huset är byggt under 60-talet. Väggar är i trästomm, masonit skivor iställetför gips, väggarna tänkte jag klä med gips, bra/dåligt?

Efterssom jag ska riva upp golvet tänkte att det är bra ide att lägga vattenboren golvärme.

Min fråga är följande:

1. Kan jag såga av de balkar, har de någon konstruktion sammanhållning? .
2. Ska man ha armeringen upp ca 50mm sedan rör och gjuta med betong 10cm?
3. Är det bättre att lägga 50mm frigolit S100 armering på den sedan rör? Då går det åt mindre betong, fast jag tror att betongen är billigare än frigolit. Fick svar från en lokal betongfabrik, de tar ca 1200 kr m3 (enl.min kalkyl så får jag ut 10m2 =1m3)
4.Ska man helts gjuta med flytspackel eller betog?
5. Om man väljer betong, hur länge måste man vänta innan man kan lägga golv (parkett& klinker) på det?:S

....idag så har jag fjärrvärme med fula element.

Några tips erfarenheter i liknande projekt?
Tips på bra leverantör?

mvh
d^_^b
 
AnneFi
Jag är inte så haj på sånt där men vi har källare, stomme sten. betongvalv med reglar på som bär upp vårt innergolv.
Min sambo har sagt till mig att betong väger för mycket för att man ska kunna ta bort reglarna och gjuta in golvvärmen. Betong väger mycket. så du måste veta att ditt hus orkar bära det.
 
E
Hej AnneFi, Tack för ditt svar. Det var det jag menade pga betongens vikt först lägga cellplast 50-70mm sedan på det värmerör och sedan gjuta det borde inte vara några problem? De träbalkarna som är i golven har de nåt med ytterväggar att göra?

..har inte rivit upp golven än så jag kan inte se det. Har rivit upp bara en bit o upptäckte att det var inte som jag hade tänktmig :) Men det är kanske bara bra för då får jag golvvärme :)

Isoleringen som är mellan golvträbalkar tänkte jag ta upp och tillägsisolera vinden.
 
Du ska nog inte gjuta så tjockt med flytspackel i alla fall... Det är ju bara för att få en bra yta, och även för att gjuta in golvvärme om den är elektrisk. Kolla i stället in EPS-cement. Det innehåller lecakulor och fyller ut bra. Sen kan du ta flytspackel ovanpå för att få en jämn yta.
 
E
oskis 123, Har kollat på EPS-cement också, men i den kan man inte gjuta in golvvärmeslangarna eller? Vad menar du elektriskt? i.o.m. att jag har fjärrvärmesåvill jag ha vattenröri hela huset. Dock ej i källare.
kan man lägga flytspackel, över eps-lagret, för att innesluta slangarna (skall överstiga slangens öve rsida med 3 centimeter).
 
Hur det är med EPS och slang för golvvärme kan jag tyvärr inte svara på.. :S I mitt badrum gjöt jag in slangen med vanlig betong och cellplast under. Då hade jag räknat med att inte göra mer med badrummet på fyra månader, eftersom fukten ska bort innan man fortsätter med framförallt tätskiktet. Jag måste erkänna att jag inte hänger med i din beskrivning av balkarna. Har du valv av lättbetong?? Jag har inte sett det förut, så jag vet inte hur det är uppbyggt.
 
E
Jag kan tyvärr inte gjuta med betong hela vägen upp (10cm) då kan lättbetong balkar ge vika för betongen väger för mycket. På nuvarande lättbetong balkar så är det uppreglat med 90 träreglar. Tror att man kan ta bort de om det visar sig att de inte påverkar konstruktion i bärande ytterväggar. Ska ta upp golvet i helgen så får jag se hur de träreglar sitter.

Är det inge annan som har hus byggt på samma sätt?
 
Din typ av huskonstruktion kan jag inget om, vi har betongbjälklag men jag har använt EPS när jag gjorde i ordning badrummet i källaren.
Vitsen med EPS är att den isolerar, perfekt när man som jag hade ett väldigt ojämnt underlag med avloppsrör, gropar och singel. Som jag fick lära mej då alla fall så gjuter man först ett lager EPS som då ersätter frigolit etc. sen lägger man en tunn skorpa flytspackel som man lägger värmeslangen på och sen flytspacklar man in slangen.
Att gjuta in värmeslangen i EPS blir bakfram eftersom man vill ha isoleringen under slangen inte runt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.