mitt första inlägg här.

har nyss köpt en äldre villa där badrummet var "renoverat" för ca 2år sedan.
det var dock bara golvet som fick sig en uppfräshning.

nu är det så att om man duschar en längre tid så kommer det stora vattenblåsor under plastmattan mot väggen. duschar man däremot med draperiet för väggen verkar det gå bra.

det är kaklat på väggarna och plastmattan är lagd kant i kant mot kaklet vilket inte känns rätt i mina ögon?

hursomhelst, har rivit stora delar av taket i rummet under badrummet och det är helt kruttort där. även in mot väggen..

så min fråga är egentligen, vart tar detta vatten vägen? det tar ett par dagar innan blåsorna försvinner. jag har ingen aning om hur golvet är (ska vara?) uppbyggt i ett badrum med plastmatta. är det dubbla lager tätskikt där vattnet kan samlas?

och hur åtgärdas detta?
kan tillägga att det är en gammal gjutjärnsbrunn med låsringsfunktion
 
Redigerat:
T
Förmodligen är det som du säger att man har lagt mattan på det befintliga golvet, säkerligen klinkers med tjära som tätskikt.

Kakelplattorna på väggen ska ju egentligen gå ner en bit på golvmattan men i ditt fall så ligger dom kant i kant och där tar sig vatten in och lägger sig emellan tätskikten.

Bara att riva..........
 
okej. som jag trodde då tyvärr.
men. vart tar vattnet vägen då?
kanske sipprar mellan tätskikten och ner till brunnen? man kan ju hoppas iaf så det inte krypit upp i väggarna.

har kollat i BKRs regler om badrumsuppbyggnad men där står inget om matta?
hur ska denna återuppbyggnad gå till.. hade isåfall tänkt göra "grovarbetet" själv och anlita en mattläggare för tätskiktet men vill ju såklart att detta ska gå rätt till.
 
T
Det är GVK som har hand om mattor!

Mattan är själva tätskiktet......
 
jo jag förstår att det är mattan som är tätskiktet men om nu allting ska göras om så vill jag börja om från reglarna och byta ut minsta tveksamheter som avloppsrör, vattenledningar osv.. och kanske passa på med golvvärme innan ja ringer mattläggaren, men det kanske bara är att köra på?
 
Ett tips är att ringa och fråga mattläggaren hur han vill ha det.

Jag gjöt, fixade lutningen och satte upp skivor på väggarna, sen spacklade mattläggaren golv och väggar, "för att kunna garantera ett bra slutresultat" som han sade. Oftast kan de fixa lutningen också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.