Hej,

Enl i instruktion så vred jag runt vattenblandaren (andel kall och varmvatten som går ut i varmvatten ledningen). Nu verkar den ha fastnat på kallare (ca 30 grader ut när man kör varmvatten bara ). Ratten går att vrida omän trögt. Men det verkar inte hända något. Har det fastnat något inne i kopplingen? Hur fixar jag det?
 
Krilleman
Det kanske går att plocka isär blandningsventilen och rengöra?

Men det beror ju självklart på vilken modell det är.

Lägg upp en bild på denna!

Och välkommen till forumet!
 
Tack,

Värmaren är en fokus värme modell vlm-300s tillverkare kaukora oy

Hade också en tanke att plocka isär. Dock ovan i att arbeta med vattenkopplingar. Dessa har nog suttit här sedan 1980.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Knacka med hammare på kopplingen. Kan det vara ngt?
 
Tack! Antar att jag stänger av huvudkranen och sedan måste tömma varmvatten beredaren innan jag kan byta? Ngt jag behöver tänka på?
 
Hmm, får nog ändra frågeställningen. Det verkar vara så att varmvattnet tar slut väldigt fort
 
Då kan beredaren vara igenkalkad, i vissa mer extrema fall så tar det upp massor med plats i beredaren.
Har ni kalkrikt vatten? Är beredaren ställd på 70-80c?

Själva ventilen är en LK och det finns reservdelar. Om du lossar skruven på temp-ratten så finns det en packbox att lossa under, då får man ut hela regleringskäglan för tempraturdelen.

Om det går, så skulle jag väntat med åtgärder tills affärerna är öppna igen, tråkigt att stå med en trasig blandare utan vatten i huset mitt i jul. Lättare att vänta ett par dagar då.
 
Tack för svar. Beredaren står på 70. Den rymmer 300 liter men det varmvatten som finns räcker till en dusch. Och det vattnet som är varmt är ordentligt varmt

http://www.lidingo.se/download/18.6b7895a21439cbea2a91439/1394473218936/Vattenkvalitet+p%C3%A5+Liding%C3%B6.pdf

Det känns som vi har normala kalknivåer. (Lidingö)

För att ta bort regleringskäglan, måste jag tömma beredaren och stänga av vattnet?

Läst att röret inne i beredaren kan ha gått sönder också. Går de sönder lättare av kalk? Vart får jag tag i ett nytt rör? Någon som vet.

Stort tack för all hjälp.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersJ68
  • Laddar…
Krilleman
Om röret i beredaren är av så är det nog svårare att ersätta det.

Är det bara ett byte av insatsen i blandningsventilen så köper du lätt en ny sådan beroende på vilket LK-nummer du har. Gissningsvis 550?! (står på mässingen)

Att kontrollera detta är ju relativt enkelt.

Spola massor med varmvatten. Är själva röret ut från beredaren varmt (alltså innan blandningeventilen)

Blir detta rör kallt fort = röret är av i beredaren.
Fortsätter röret att vara varmt fast du får kallt på röret efter blandningsventilen = problem med blandningsventilen.

God jul i stugan!
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.