Vår NIBE Typ ER 56-300-R från 1999 har sedan en tid tillbaka inte levererat 300 liter varmt vatten. Max 100 l för ett tag sedan och numer fungerar det inte att ta en normal dusch innan varmvattnet tar slut.

Det är ström fram till beredaren och jag kan inte minnas något jordfel eller att säkrkngen har gått sönder.

Tacksam för förslag på vad som möjligen kan va trasigt?

(Jag förstår att livslängden kanske är passerad och anar väl att jag kanske behöver byta hela beredaren...;).)
 
  • Elanslutningar och rörkopplingar inuti en NIBE varmvattenberedare, potentiellt kopplat till problem med varmvattenleverans.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Undersidan av en NIBE vattenberedare från 1999 med synliga röranslutningar och elektriska ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Låter som att röret för uttaget av varmvatten upp invändigt i beredaren är trasigt.

:thinking:
 
Krilleman Krilleman skrev:
Låter som att röret för uttaget av varmvatten upp invändigt i beredaren är trasigt.

:thinking:
Tack för snabbt svar!!

Ok, vad grundar du det i? Låter inte som något man vyter misstänker jag??
 
S
Krilleman har nog rätt i det han säger , det är inte så vanligt men händer , orsak
normalt är röret i toppen där det är varmast , sedan sjunker tempen på väg ner mot botten
där kallvattnet kommer in
Är då röret defekt och VV hämtas halvvägs eller i botten på beredaren så finns ingen VV kvar
bara ljummet , kallast där den tar ut VV , du kan kolla genom att bort patronen och lysa in så ser du
 
Eller blandningsventilen som är dålig. Känn på röret ut från beredaren när du spolar så ser du om det kommer varmt eller ljummet vatten från den. Är det varmt där men ljummet i kranen så är felet utanför själva beredaren.
 
  • Gilla
Sandsjöberg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.