Det droppar vid olika tillfällen. Vad är felet ?

230214 Vattenberedareläckage, kopparledningar, golvbrunn, tekniskt rum, gul markering, beskrivande texter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hälsningar
P-G
 
Det är skvallerröret från säkerhetsventilen på VVBn.
Säkerhetsventilen öppnar när trycket i VVBn ökar när kallt vatten värms upp.

Så ju mer varmvatten som tappas ut (används) vid ett och samma tillfälle, ju mer kommer rinna ut ur skvallerröret.

Med andra ord så är det inget fel.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är skvallerröret från säkerhetsventilen på VVBn.
Säkerhetsventilen öppnar när trycket i VVBn ökar när kallt vatten värms upp.

Så ju mer varmvatten som tappas ut (används) vid ett och samma tillfälle, ju mer kommer rinna ut ur skvallerröret.

Med andra ord så är det inget fel.
Hejsan

Tack så mycket för svaret. Då kan vi andas ut....Dock verkar det som rörets ände inte når riktigt ner till brunnen utan det rinner ut på golvet.

230214
Hälsningar
P-G
 
Kan vara bra att mäta mängden vatten på ett dygn. Sätt en burk under.
Min säkerhetsventil droppade 2-3L varmvatten i timmen dygnet runt. Men en ny ventil runt 1L per dygn.
 
Ett skvallerrör ska mynna ovanför/utanför golvbrunn etc, detta för att man ska kunna se när det skvallrar.
 
Använder denna tråd istället för att starta en ny: Skall spillvattnet från VVB alltid vara varmt? Skall det bara droppa när VVB värmer vatten? Om "Ja "så misstänker jag att vår säkerhetsventil läcker, då det droppar kallt vatten även om den inte värmer. Typ en droppe i sekunden. Jag har motionerat den men det verkar inte hjälpa.
 
Om vattnet är rumstempererat, fingervarmt eller varmt beror på hur lång ledning det är mellan beredaren och säkerhetsventilen.

Det ska inte droppa kallvatten iaf.

Det ska inte droppa direkt efter att varmvatten har tappats utan det ska dröja ett tag.

Så, ja, troligen är din säkerhetsventil trasig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.