I vår ska vi bygga ut vår altan, både på bredden och djupet. Vi kommer även sätta ny trall på befintligt trädäck, men behålla ramen.

En fråga har vi dock, och det gäller vattenavrinningen. Idag rinner vattnet från stupröret ut på plattor som sedan hamnar i gräset. Är det bara för oss att bygga över, eller finns det någon risk med att låta vattnet rinna under vårt nya trädäck? Kanske gräva en grop och lägga i lite makadam framför stenplattorna så vattnet rinner undan bättre om det regnar mycket?


Hus med altan och gräsmatta där stuprör leder vatten ut på stenplattor och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Det är olämpligt att leda ner vattnet så nära huset om det inte är spektakulärt väldränerad mark.

Jag skulle försöka anlägga en stenkista längre ut på gräsmattan och leda ner vattnet dit med ett nedgrävt avloppsrör. Om det finns kommunalt dagvatten skulle jag försöka ansluta dit.
Vart leds dräneringen?
 
Om dräneringen funkar som den ska ska den ju ta hand om det vattnet. Så tänker jag resonera ialla fall när jag drar igång altanbygget i sommar. Dock ser det lite misstänkt jordigt ut på bilden vid utkastaren. Kan ju bero på andra saker än mycket vatten som att man sliter mer på gräsmattan där osv. Gräva en grop med lite makadam i funkar inte som dränering utan du lär leda bort vattnet till en riktig stenkista eller brunn om det ska vara någon ide.
 
Tack tommib och Byggglädje för snabba svar!
Så nära huset är det inte, utan plattorna leder bort vattnet ut på gräsmattan och det är drygt två meter dit. Kommunalt dagvatten har vi på framsidan av huset, och det blir tyvärr ett jäkla projekt om vi ska leda vattnet så långt.

Stenkista låter som en bra förslag, tack.

Det har stått en studsmatta där i två år. Det är därför det ser så jordigt och risigt ut. Vi har precis flyttat den till ett annat ställe eftersom nya trädäcket kommer ligga där.
 
tommib
Även om du leder bort vattnet två meter från huset så kan det ju rinna tillbaka in, det beror på marken utanför. Så frågan är egentligen svår att besvara på ett bra sätt utan att veta mer om förutsättningarna. Jag skulle inte bara lita på stenplattorna men det kanske har gått bra hittills.

Synd att man inte tänkt på var dagvattenanslutningen är när man har planerat dagavvattningen.

En bra lösning om ni kan gräva på tomten är kanske att gräva ner en vattentank och leda ner det dit. Då kan ni också använda vattnet till bevattning. En sådan kostar dock en del och det blir ett brunnslock någonstans så det kanske inte är så kul mitt i gräsmattan. Möjligen skulle man kunna dölja det under altanen. Det förutsätter dock att ni kan gräva ner ca 1,5 m.
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Ja, det är väldigt synd. Huset blev ändå klart så sent som april 2017. Och på framsidan har de ju löst det på ett bra sätt.

Jag gillar ditt förslag, men känner att det blir för mycket jobb och lite dyrt. Satsar nog på en stenkista.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.