Hej,
jag håller på att med en totalrenovering av en lägenhet och har fastnat på vattenanslutningen till köksblandaren. Jag har flyttat köket och det är nya vattenanslutningar (slangar) som drogs fram av hantverkarna som renoverade badrummet.

På kallvattnet sitter det en Balofix och vanliga anslutningar man skruvar fast blandarens rör så det är inga konstigheter. På varmvattnet däremot sitter det en plugg i röret (bild nedanför, ber om ursäkt för kvalitén). Jag förstår inte hur den är fäst och vill inte bryta för mycket i grejerna. Någon som vet vad det är för något, hur jag får ur den och vad jag kommer behöva för att ansluta vattnet sedan? Det känns lite löjligt att ta in en rörmockare för en sån liten grej.

bild (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som en PEX slang från väggen, men det går inte tydligt att se kopplingssettet på varmvattensidan.
Du har inte möjlighet att ta en bild från sidan/snett framifrån också?

Vet du var avstängningen är innan dessa? Om den är i din lgh eller i källaren, oavsett måste den stängas innan och det göras av fastighetsskötaren om det är i källaren.
 
Tack för svaret. Ja, är rätt säker på att det är PEX (om det inte finns andra slangar som ser väldigt lika ut). Avstängning har jag vid anslutningen till stammen, så det är inget problem. Kan ta en ny bild ikväll när jag kommer hem från jobbet.
 
Krilleman
Den vänstra proppen är en LK Propp som pressas på med TH profil på käften. Denna kan ej demonteras, utan man klipper helt enkelt av röret på lämplig längd från väggen. Detta gäller även det andra röret.

image1_b4ec017563e619e968b58e1826c69087.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köp vinkelavstägning (om så önskas, annars två vanliga vinklar) med kopplingsset till 16mm. Jag rekommenderar att du handlar ur vatettes sortiment. En kvalitetskoppling!
 
Redigerat:
  • Gilla
Miceh och 1 till
  • Laddar…
Ja, en sån där ser det ut att vara. Då är det bara att kapa då. Tack för hjälpen!

bild (3).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.