Jag har haft pool för några år sen och funderar på en ny på landet men problemet är att jag har en borrad brunn med eget vatten och det skulle ta hundra år och fylla en pool och det finns ingen brandpost i närheten. Ringde kommunen men fick inget bra svar. Kan man anlita brandkåren eller något privat åkeri för att transportera vatten men det kanske kostar skjortan. Någon som vet eller har tankbil ;)
 
Brandkåren fixar sånt!

Bara att ringa och fråga om pris, har hört att de inte tar så mycket.
 
Bara som en notis: Vi fyller från vår egen pump. Tar ett par dagar första gången men sen är det klart. Har faktiskt aldrig funderat på brandkåren...
 
Vi anlitade brankåren för att fylla våran pool på 22kubik. Det kostade 800kr inte dyrt tycker jag i alla fall. Nackdelen var att det gick lite väl fort, så man han inte sträcka poolduken ordentligt. Men annars var det smidigt :)
 
Tack för svaren.
 
Lyfter en gammal tråd... hur stor är risken att man sinar sin grävda brunn om man tar allt vatten (35m3) från den?
Har pratat med både kommun och brandkår men ingen av dessa ställer upp med vattenleveranser.
 
Nimajneb skrev:
Lyfter en gammal tråd... hur stor är risken att man sinar sin grävda brunn om man tar allt vatten (35m3) från den?
Har pratat med både kommun och brandkår men ingen av dessa ställer upp med vattenleveranser.
Ja, 35m³ vatten på en gång/under kort tid kräver ju ett bra tillflöde.
Hur din exakta situation ser ut är ju svårt för någon annan att bedöma.
 
Nimajneb skrev:
Lyfter en gammal tråd... hur stor är risken att man sinar sin grävda brunn om man tar allt vatten (35m3) från den?
Har pratat med både kommun och brandkår men ingen av dessa ställer upp med vattenleveranser.
Brunnars kapacitet är väldigt olika och det är jättesvårt att bedöma eller räkna ut, även om man känner geologi osv, det är bara att prova. I vissa områden kan det skilja sej massor mellan brunnar som är grävda/borrade i princip bredvid varandra.

Om din brunn blir torr så är det inte så troligt att det blir permanent i alla fall.
 
Jag hörde precis på nyheterna att SGU rapporterade att grundvattennivåerna är mycket eller extremt låga på många håll i landet för tillfället..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.