Jag planerar att bygga om ett utrymme om ca 45 m2 i en lada till att ha bastu/dusch, hemmagym och förråd. Det kommer att värmas med luft/luft-värmepump och normalt bara vara underhållsvarmt (10 grader?) för att sedan värmas upp vid behov. Vatten/avlopp kommer att dras från bostadshuset ca 20 m bort. Massor av funderingar på hur detta löses bäst.

Dusch/bastu/gym-delen gör att jag vill ha någon sorts forcerad ventilation, och helst behovsstyrt.

En tanke, kanske den enklaste, är: Dra bara in kallvatten från bostaden och gör varmvatten i en el-beredare. Ventilation med enkel fläkt. Nackdel: att ha en konstant varm beredare när det bara kommer att tappas varmvatten 3-5 ggr/vecka. Dyraste driftkostnad, men billigast installationskostnad, för ventilationen.

En annan tanke är att komplettera detta med ett FTX-aggregat, det ger ju ventilation till bättre driftekonomi. Men, installationskostnaden drar iväg - och jag är rejält tveksam om det är lönt det?

Nästa variant är att även dra in varmvatten från bostaden. Då lär behövas varmvattencirkulation som borde kunna göras närvarostyrd. Eller kanske kan man ha en liten 30l(?)-el-beredare seriekopplad på varmvattenledningen som ger varmvatten omedelbart tills att man har spolat fram varmvatten från huset?

En tredje tanke är en varmvattenberedare-värmepump, typ Indol. Den skulle lösa både ventilation och varmvattentillverkning. Frågan är om utrymmet är för litet för en sådan, då den verkar kräva rejält med luftflöde (250-450 m3/h) så då skulle det behövas mycket ventiler för att det inte ska bli för blåsigt + att det kanske kyler ner för mycket? Det senare kanske inte är ett stort problem, då normalfallet är att man har värmt upp rummet, gymmat/bastat/duschat. När dusch-vattnet ska värmas igen så är man redan därifrån, har sänkt temperaturinställningen och värmen i rummet återanvänds i varmvattnet.

Funderingar, reflektioner på detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.