Nybliven medlem med funderingar/problem.

Jag har eget vatten med borrad brunn ca 100 meter, vattenpump, hydrofor, vattenreningssytem från filtrena och två små (ca 40 x 15 cm) kolfilter. Orginalvattnet luktade väldigt mycket "prutt" och var starkt gulfärgat och jag installerade då vattenreningsverket från filtrena och vattnet blev bra förutom en fortsatt svag gulfärgning, mer eller mindre beroende på nederbörd har jag upptäckt. Reningssystemet renar och syresätter vattnet.

Problematik: 1. Nu har jordfelsbrytaren till vattenpumpen börjat lösa ut ibland. Jag pratade med en elektriker som bytte jordfelsbrytaren då den såg sliten ut och problemet var ur världen i ca 4 veckor då brytaren löste igen. Kan detta bero på att brunnen går torr ?? eller vad är det för problem. Jag vill ju inte byta pump om felet sitter någon annanstans.

2. Kan jag helt bli av med den gula färgen på vattnet ?

MVH
Henrik
 
"Prutt"-lukten är svavelväte och avhjälps lättast med avluftning.
Gulfärgningen (det är alltid svårt över internet att komma med rätt analyser) tycker jag låter som inträngande ytvatten i brunnen. Framförallt när du säger att det har med nederbörden att göra.

Jordfelsbrytaren kan bryta av många orsaker men det är absolut möjligt att pumpen går torr och värmeskyddet löser ut.

Gula färgen på vattnet kan du bli av med. Om du har bergborradbrunn med inträngande ytvatten så är tätning av brunnen första alternativet tycker jag. Alltså täta brunnen från inkommande ytvatten som tränger in i brunnen.
 
Om pumpen går torr skall motorskyddet lösa ut, inte jordfelsbrytaren. Många installerar sänkpumpen utanför jordfelsbrytaren, har även hört de som rekommenderar det eftersom vissa fabrikat kan "läcka" ström till jorden.

Den gula färgen beror sannolikt på inträngning av ytvatten.
 
Tack för svaren/reflektionerna.
 
Jordfelsbrytare på dränkbara pumpar brukar krångla pga. att det ofta bli lite fukt som gör att det "läcker" ström till jord. Ta bort brytaren så försvinner problemet.
 
Tråkigt att höra att du valt filter från Filtrena. Köp inte från företaget Filtrena AB, de är i min mening ett oseriöst företag som inte tar ansvar för sina undermånliga produkter. Jag har två vattenfilter från dem och båda har orsakat omfattande vattenskador i mitt pannrum. Jag har lagt några bilder på min hemsida om någon vill se vad som kan hända med deras produkter, http://www.mickels.eu/Vattenfilter.htm

Filtrena är ett oserisöt företag som bara ser till sin egna ekonomiska vinning och tar inget som helst ansvar för sin produkter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.