Vår tomt ligger aningens lägre än vägen. När det regnar rinner det ner stora mängder vatten mot vårat garage. (stora vatten pölen, glada blöta ungar..). Vägen ligger ca 0,5 meter högre upp än garaget och nedfarten är ca 8-10m.
Dräneringen är dock rätt så bra på vår/sommar/höst, vattenpölen försvinner ganska så snabbt men på vintern när det är lite kärle i marken blir det problem.

Jag vill lägga plattor eller asfaltera nedfarten, men då måste vattenproblemet lösas. Just nu är det grus för att dräneringen ska bli hyffsad.
Har funderat på att göra en ”vallgrav” med greting på och leda bort vattnet till en stenkista. Någon som har gjort en liknande lösning? Bilder vore kanon!

Hmm en liten fundering, vägen som är utanför vår tomt ägs av komunen, kan jag kräva att komunen åtgärdar mitt problem med vatten som rinner ner från vägen?
 
Klart du ska försöka med kommunen. Frågan är vad som kom först huset eller vägen och utfarten gör ju att vägens vatten rinner vidare. De kanske kan delfinansiera. Jag antar att du menar att du sätter en ränna med acodrän som hindrar att vattnet inte rinner vidare mot garage porten. Kan du ta upp det mesta av fallet så nära vägen som möjligt kan du vända fallet från garaget så att det vatnet som hamnar där även rinner till acodränrännan.
 
Jo det var så jag menade.
Både huset och vägen har funnits sen minst 1940 talet, förra året fick vi ny asfalt på vägen som tydligen täppte till den naturliga dräneringen som fanns i den, massor av gropar och hål... Vägen blev väldigt fin men tydligen mycket tätare.

Jag ringde till kommunen i fredags, han jag pratade med på tekniska kontoret verkade hålla med om att något måste göras. Han hoppas att det går att fixa till vägen så att vattnet rinner av vid ett lämpligare ställe än det gör nu och i värsta fall kunde nog en dagvattenbrun anläggas men helst inte för då måste dom sköta den sa han. Kommun nissen lovade att åka förbi och titta under fredagen, hoppas att han gjorde det!
Så det verkar ju lite lovande att mina skattepengar går till att fixa mitt problem! :) Jag får se vad som händer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.