M
Igår kom det upp vatten ur 4 golvbrunnar i källaren när det spolades i köket, ena duschen och när tvättmaskinen på första våningen (inte källaren alltså) tömde,

Vid de första tillfällena ran det ut någon liter från någon eller några av brunnarna. Lite senare på efter middagen tag det tvärstopp. Eller i alla fall så gott som.

Körde rensvajer i flera av brunnarna. Fick in den 6.5 meter, sen var den slut. Men stoppet var kvar.
*
Borde jag inte vara utanför huset på 6.5 meter rensvajer i källarbrunn. Finns fyra stammar ner i källaren.

1. rör modell grövre från en toalett med badkar osv (inget stopp)
2. rör modell grövre från andra våningen, där det finns tvättmaskin och badkar och toalett (inget stopp)
3. rör modell mellangrovt, från köket på andravåningen. (inget stopp)
4. rör modell smalare frön kök och dusch/handfat på första våningen. (STOPP)

det är stam 4 som tycks vara i kontakt med de fyra golvbrunnarna i källaren.
Toaletten på första våningen går inte i den smala stammen som duschen, för det går att spola fritt.
*
Kan det vara så att det finns två avloppsrör ut ur huset?
Borde inte 6 meter rensvajer öppnat upp ev propp?
Tips på vad göra?
 
hemma lösningar biter sällan på riktiga stopp. kan ju vara år av acumulerad skit som kanske måste fräsas bort. Hur avloppet är draget kan man ju bara sia om
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
M
S Stefan1972 skrev:
hemma lösningar biter sällan på riktiga stopp. kan ju vara år av acumulerad skit som kanske måste fräsas bort. Hur avloppet är draget kan man ju bara sia om

Jag lossade och tittade i stamen som är utanpåliggande i källaren, ner från våning ett till källargolvet. Var ruggigt med brunvit gegga i kröken och in i röret så ett acumulerat stopp är högs sannolikt som du skriver.
 
M
Uppföljning.

Var ett ruggigt stopp strax innan -"stam4" gick in i huvudstammen som går ut i gatan.

Jag hade varit igenom stoppet med vajer med det hade 0-effekt. Blev spolbil och då släppte det direkt.

Så denna tråd får anses uppfyllt sitt syfte och avslutas med mitt råd.

Släpper stopp inte direkt med vajer/fjäder:
Spola själv eller med bil.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.