Hej, har en dusch nere i källaren, där jag nu upptäckt att det ligger _mycket_ vatten under mattan, som tur var är vattnet bara innan för duschkabinen, så är ungefär 1x1m som har vatten under mattan.
Är som sagt i källaren och under mattan är det betong.

Har just flyttat in och hade inte tänkt börja nere i källaren, är det akut att börja där nere nu? Vad kan jag göra, skära upp mattan och låta det torka och sluta använda den duschen för ett tag? Går det att duscha direkt mot betongen istället?

Tacksam för snabba svar.
 
Det tar lång tid att torka ur en blöt platta. Sen gäller det ta reda på om vattnet kommer underifrån eller överifrån.
Man ska inte använda duschen undertiden.
 
Helt säker på att det kommer uppifrån.
Mattan satt löst när vi köpte huset, men dom har inte använt den duschen något, det har däremot vi gjort..
 
ta bort hela mattan om det är möjligt och se till att ha ventilation, men räkna med att det tar lång tid innan det är torrt

Har du bråttom så är det avfuktare som gäller
 
Ok, då är det väl bara att börja med det då...
 
Till nästa fråga, hur river man enklast bort badrumsmatta?
 
Spackelspade och/eller kofot brukar gå bra. Finns ett par trådar här på forumet om detta - sök så finner du.
 
  • Gilla
Hence84
  • Laddar…
T
Hence84 skrev:
Till nästa fråga, hur river man enklast bort badrumsmatta?
Som sagt, kofot och handkraft!
 
mattknic med krokblad och 5-6cm remsor om det sitt som berget, men iom att det är fukt under så är den säkert väldigt enkel att få bort
 
Är det verkligen nödvändigt att riva bort den innan du renoverar rummet? Ser det äckligt ut? Luktar det?
Går det att punktera mattan, släppa ut vattnet och sedan täta?
 
Redigerat:
Det går att punktera, går nog att trycka vattnet mot brunnen med så kommer det ut.
Det luktar inget och ser inte äckligt ut, har varit såhär i kanske 3 dagar nu så inget som varit så länge än.

Hade egentligen tänkt börja med toaletten uppe och sedan ta tvättstugan nere, men funderar om jag måste prioritera om...
 
en liten fuskis är om du tar ur klämmringen och värmer mattan lite så du kan lyftan den några cm och palla upp med nått och ev. Blåsa luft från tex en kupevärmare under mattan.
då kanske du kan få det hyfsat torrt och få tillbaka mattan med ny klämmring
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.