Hej,

Har ny kyl och frys sen i januari, en AEG. Upptäckte idag vatten under plastskyddet som fuktat parketten ordentligt och tror mig ha hittat boven. Dräneringsslangen fästs i någon plasthistoria som knipsa fast på droppbunken. Problemet är att slangen går utanpå denna och håller inte tätt vilket gör att vattnet leds ut på clipset och till sista droppar det utanför plastskyddet och ner på golvet.

Jag kan ju drar en slang utanpå den befintliga ner i droppskålen eller ska man reklamera en sån här grej? Känns ju som en värdelös konstruktion men att begära hit en tekniker för det känns ju också som slöseri med tid. Vad hade ni gjort?

Dräneringsslang från en kyl ansluten till en plastclip, vilket leder till läckage och vattenskada på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Plastdel tänkt att hålla dräneringsslang på kyl upplagt på ett fuktat parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dräneringsslang och plastclip på en kyl/frys som inte sitter tätt, vilket orsakat vattenskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Evakuering av tövatten vid avfrostning brukar hamna på en burk ovanpå kompresseron och avdunsta där, bara förlänga eller på annat sätt se till att det hamnar på rätt ställe, kolla även så att det är rent i slangen uppifrån. en klassiker att det blir smeg i den och då rinner det i någon annanstans där det inte ska vara
 
J jonaserik skrev:
Evakuering av tövatten vid avfrostning brukar hamna på en burk ovanpå kompresseron och avdunsta där, bara förlänga eller på annat sätt se till att det hamnar på rätt ställe, kolla även så att det är rent i slangen uppifrån. en klassiker att det blir smeg i den och då rinner det i någon annanstans där det inte ska vara
Precis rengör slangen. Det brukar samlas damm i den som sen blir gegga av vattnet och efter ett tag börjar det rinna över (på utsidan av slangen).
 
Fairlane
Är det fortfarande samma skräpkonstruktion? Så dör var det på vår gamla kyl också med precis samma effekt. Tanken är väl att köparen av kylskåp ska titta på fronten och insidan, så kan man spara några kronor på att göra en tafflig konstruktion på baksidan så blir det mycket pengar om man tillverkar tillräckligt många kylskåp.
Om kylen nu är så ny tycker jag du ber de åtgärda det.
 
Kylen är 2 månader gammal och vatten rinner igenom utan problem.
Problemet är att det inte är rätt mellan den svarta slangen och den transparenta delen vilket gör att vatten leds längs den transparenta tills tyngdlagen tar vid och det landar på golvet. På bilden ser ni att det i princip är en rutschkana åt fel håll vilket leder mot golvet.

Jag är inne på sitt spår fairlane, är fan för dåligt så något får de göra. Löser det temporärt så länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.