Hej alla!

Nu har jag bilat upp golvet i mitt dusch/sköljutrymme i källaren. Jag ska gräva upp golvet och sen dränera med makadam, isolera med cellplats och gjuta en ny platta, 10cm tjock, med ny golvbrunn och nya avloppsrör mm.
Jag provgrävde för skoj skull vid ytterväggen för att se hur långt ner väggen går och jag kom 50-60cm ner utan att hitta slutet så det känns bra.
En dag efter att jag provgrävt ett hål finns det vatten i hålet ca 30-40cm under den tänkta golvnivån. Är detta något jag behöver vara bekymrad över?
Det golv jag ska fixa till är ca 3kvm och jag känner inte för att gräva upp hela källargolvet, ca 80kvm, eller dränera hela källaren.
Vi har inte haft några problem med fukt eller skumma dofter i källaren trots att det inte finns någon isolering eller dränering.

Kan jag bara ösa i 15cm makadam i det blöta hålet för att sen lägga på cellplast och gjuta det nya golvet eller ska jag göra något annat?
Alla tips och ideer är välkomna.
 
Skulle precis fråga nåt liknande, men om det är ok så hoppar jag med på din tråd, Grodfot?

Har en gillestuga som vi har planer på att bila upp och gräva ur för att kunna isolera och sen lägga in golvvärme. Hackade upp ett hål där det alltid verkar vara en fuktig fläck på golvet bara för att testa hur tjock betongen är och hur det såg ut under. Betongen var bara ca 4-5 cm på det stället, sen var det sand och sten under, grävde ner ca 25-30 cm och 10 cm i diameter. Det hålet fylls upp med vatten på några timmar bara och bara någon centimeter under ovansidan av golvet.

Beror detta på att dräneringen ligger för högt upp så att grundvattennivån ligger på den nivån som vattnet stiger till? Vet att dräneringen hade hamnat för högt upp i hörnet som gillestugan har varit i och vi ska dränera och isolera grunden utifrån till sommaren. Bör man kanske göra som jag såg i nån annan källartråd där diken grävdes och fylldes med makadam för att leda ev. vatten till en brunn som man kan pumpa upp vattnet ifrån?
 
Precis som du så hade jag också bara runt 5cm tjock betong i plattan. Ovanpå den låg ytterliggare ca 5cm betong i fall mot den gamla golvbrunnen.
Jag har ingen sand eller sten utan bara lera under mitt golv. Givetvis oisolerat.
Man blir ju lite nervös när man upptäcker vatten i hålet men jag har en bit ner till min vattennivå i motsats till dig fremar.
 
Jo så högt upp som vattnet var så vågar jag iallafall inte bila upp och gräva nåt innan dräneringen är gjord. Kommer ju att bli en stor pool i gillestugan annars skulle jag gissa på.
 
Jag gjorde iordning min källare för några år sedan och hade liknande förutsättningar med vatteninträngning under en slarvigt lagd betongplatta. Jag löste problemet genom att ta bort all lösfraktion (lera och pinnmo) ner till berget. Där hittade jag den lägsta punkten där vattnet samlades. Jag perforerade ett 75 avloppsrör som jag ställde på högkant i vattensamlingen, därefter instalerade jag en ny golvbrunn och sedan återfyllde jag med kapilärbrytande grovfraktion (bergkross) och gjöt en 100 betongplatta ovanpå. Ändan på 75 röret ligger jämst med plattan och toppades med ett 75 lock. Sedan åkte jag till Biltemat och köpte en 12 v pentrypump (marin) som jag med jämna mellanrum stoppar ner i 75 röret för att pumpa ut det vatten som samlats ner i den nyanlagda golvbrunnen. Min erfarenhet av detta är att vattennivån ökar något under sommar och höst men avstannar under vinter och vår.
 
Funderade lite på om man kanske skulle göra en brunn för att kunna pumpa bort vatten ifall det skulle stiga upp vatten under golvet efter vi har dränerat. Sen sätter man en pump med nivåströmbrytare i brunnen så sköter ju det sig rätt automatiskt sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.