Hej, jag behöver lite råd.
Skall bygga ett fritidshus på plintgrund på berg. Saken är den att nu när vi har börjat att avtäcka berget ser man att det finns fickor (dammar) i berget där det kommer att stå vatten. Är detta ok eller måste man göra något? och vad?
mvh
Petsor
 
Ingen?
/petsor
 
Gjut igen svackorna med betong så att du får avrinning. 8)
 
Är det inte risk för frostsprängning som lyfter när man gjuter igen en grop?
Har nämligen själv en "damm" i berget på ett ställe där jag skall lägga kulvert i framtiden (lillstuga) och har funderat på olika lösningar.
 
Dum tanke kanske men går det inte att bila upp en avrinning från groparna ???
 
Har funderat på att bila, eller snigel dynamit. Risken är att man troligen får hålla på tills man blir älst i kommun.
 
Vi har samma förhållande under vår öppna plintgrund.

Jag fyller med sand och makadam 8-16 efter det att plintarna är gjutna. Jag drar med ett dräneringsrör från den nivå där vattnet når upp till "kanten" på den vattenfyllda graven. Detta för att vattnet snabbare ska lämna grundmassorna. Vattnet/fukten finns som ytligast under lagret med makadam och skulle det nå ytan så ventileras det effektivt bort.

Det är ju inget konstigt att marken håller vatten under huset bara detta inte kommer i skadlig kontakt med konstruktionen. Jag har använt K 35 betong som ska vara lämplig vid blöta förhållande, enligt Cementas beskrivning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.