Hej

Jag och min sambo har varit och tittat på ett hus som vi är mycket intresserade av, priset är rätt och läget likaså.
Det är ett enplanshus plus källare, tegelfasad, grundmur i betonghålsten.
Huset är byggt 1969, dränering finns men säljare vet ej när den är gjord. Huset har stått tomt i ett halvår och ingen av de två gånger vi var på visning kände vi varken mögel eller fuktlukt.

Vi hade tänkt lägga ett bud men vid andra visningen upptäckte vi att det fanns en liten inspektionslucka precis där inkommande el kommer upp ur källargolvet. Bakom luckan trängde vatten upp med elkabeln och det vattnet leddes bort med hjälp av ett fastsatt plaströr ca 10cm långt, till en för ändamålet gjord golvbrunn.
Man ser att golvet är uppbilat i intilliggande pannrum och det "nya" lösningen leds till ordinarie golvbrunn i pannrumet. Allt detta ser ut att vara gjort för länge sedan.

Här i staden har det de senaste åren varit ett flertal skyfall som lett till att många häromkring fått sina källare översvämmade.
I detta huset sitter alla tapeter från 69 kvar i mycket gott skick, det finns alltså inget som visar på att det stått vatten i källaren.

Nu till vår fråga: Att vatten tränger upp mitt i källaren längs en elkabel, känns spontant inte bra. :confused:Finns det någon som varit med om detta och vad har ni i så fall gjort åt det?

Det ser ju trots allt ut som en lösning som fungerat under en lång tid.

Tacksam för svar
 
Om ni tänker köpa huset. Låt en besiktningsman göra besiktning och var själv med. Du får då många gånger mycket matnyttig muntlig information samt påvisa då för besiktningsmannen inspektionsluckan och dränröret.
Det är väl ganska förmätet att sitta på distans och säga att allt är OK. Det går bara att avgöra på plats. :)
 
Om du har vatten så pass högt upp är det förmodligen dags att gräva om dräneringen och ordna med ny fuktisolering.
Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.