Vårat hus är byggt (1940) delvis på ett berg med en liten sluttning utanför. När det är blött i marken vill det rinna in vatten i källaren genom sprickor i berget, även i ett annat rum tränger det upp vatten i ett hörn.
Det är endast när det regnat mycket som problemet uppstår.

Har funderat lite på detta om man ska låta det rinna och lägga in dränering under golvet i källaren eller om man s ka försöka stoppa vattnet från att komma in.... hoppas att någon här har en bra idé...

MVH
 
Fattar jag det rätt; Ni har berget synligt i källaren?

Det finns ingen genväg till en torr källare; Dränering!

Även om du bara ser fukten när det har regnat mycket så har ni med all säkerhet förhöjda fuktvärden hela tiden (sommarhalvåret i alla fall). Skaffa dig en hygrometer och kolla!

/Jögga
 
Om er källare är inredd så som jag anser att alla källare ska vara (obs käpphäst) dvs utan "inredning" och med fuktgenomsläpplig färg, så behöver ni inte göra någon ting utom möjligen att ställa ner en avfuktare om ni inte har tillräckligt med värme för att hålla fukthalten på en dräglig nivå. Den som inreder sin källare skaffar sig problem, om inte förr så senare.
 
Tack för era svar...

Ja på ett ställe är berget synligt.

Har kollat med hygrometer och om jag kommer ihåg rätt låg den ungrfär på 40-50%. vi har en oljepanna med rörsystem som står och tuffar och avger vämre så det är nog inte under 15 grader. så det är inte speciellt fuktigt förutom synligt vatten ibland.

Källaren är ren betong som väggar och golv.

Hade tänkt att ha nytt badkar, bastu och tvättstuga där nere men det är vattnet som gör mig fundersam vad man kan göra åt... någon sa dränera? menar du då utanför huset eller lägga dränering under golvet och släppa ut det på andra sidan av huset?

MVH
 
Dränering avser med största sannolikhet utsidan. Det är inget projekt som är gratis. Ett annat alternativ är att använda vattengenomsläppliga material till badrum och tvättstuga, som t.ex. klinker utan tätningsskikt. Rummet med berg i dagen skulle jag avråda från att lägga klinker i dock...

Din gamla oljepanna gör underverk med din källare, om du funderar på bergvärme kan du räkna med att klimatet i källaren kommer att bli ett helt annat.
 
Vissa, t ex min syster, har dränering/pumpgrop inomhus. Men det kan väl snarast se som en komplettering till en korrekt dränering utanför huset, i ert fall upp mot berget. Förmodligen vill man väl ta bort lite av berget för att kunna försöka leda vattnet åt bättre håll osv...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.