Hej!
Ska ansluta vatten (& avlopp, men det ämnet tar vi inte nu) till en ny gäststuga 20 meter från huvudbyggnaden (marginell höjdskillnad).
Vi har egen djupborrad brunn med hydropress för att få trycksatta ledningar i stugan. Nu tänkt att gräva ner vattenrör från stugan till den nya gäststugan men det väcker så klart en del frågor utan att vara insatt i ämnet;

Dimension på vattenledning från huvudbyggnad till nya gäststugan för att erhålla vettigt vattentryck även där?
Anslutning görs med förgrening efter hydropress i huvudbyggnad?
Avser gräva ner vattenledning på frostfritt djup, men vill ändå tömma denna på vatten inför vintersäsong. Hur görs detta enklast?

Tack på förhand!
 
Hej, Flödet i stugan är en faktor att räkna med så vad skall vattnet användas till, hur många tappställen med, andra ord. Töma systemet på vinter såkan jag tänka mig att sätta en vakumventil vid hydropress som byterut atten mot luft när man öppnar upp i andra änden.
 
H håbbe1961 skrev:
Hej, Flödet i stugan är en faktor att räkna med så vad skall vattnet användas till, hur många tappställen med, andra ord. Töma systemet på vinter såkan jag tänka mig att sätta en vakumventil vid hydropress som byterut atten mot luft när man öppnar upp i andra änden.
tvättställsblandare, köksblandare och wc + ev dusch i gäststugan. Allt lär väl inte användas samtidigt men det beror ju på vad som används samtidigt i huvudbyggnaden också eftersom de ligger efter samma hydropress. Där finns wc, köksblandare, dusch, tvättställsblandare, diskmaskin och tvättmaskin.
 
En 25 mm polystenslang räcker och blir över och som sägs lite ventiler här och där för att tömma om det behövs för frysrisk, ammars nergrävt till frostfritt och en bit värmekabel kanske på från del som kommer från mark till hus om det är torpar eller plintgrund. I övrigt med tryck så är det pumpen som avgör det.
 
Tack för era svar! Så verkar jag inte vara helt fel ute i alla fall. Då storstugan står på plintar och den nya gäststugan ska stå på markskruv lär jag behöva värmekabel en bit i båda ändarna. Tänker också att jag kan sätta någon ventil som jag kan koppla kompressor till för att tömma rören på vintern. Skulle ändå behövas för storstugan... slår jag två flugor i en smäll.
 
När du bygger vatten i gäststugan så ska du se till att det är nerförsbacke på alla rör med lite ventiler för att öppna det, samlas i ett rör och går till avloppet. En duschblamdare måste alltid tas bort, nästan omöjligt att få ut allt vatten och då fryser den sönder. Det med värmekabel om du lägger slangen frostfritt så räcker det med 3 meter i varje ända, och går att ha med stickpropp
 
J jonaserik skrev:
När du bygger vatten i gäststugan så ska du se till att det är nerförsbacke på alla rör med lite ventiler för att öppna det, samlas i ett rör och går till avloppet. En duschblamdare måste alltid tas bort, nästan omöjligt att få ut allt vatten och då fryser den sönder. Det med värmekabel om du lägger slangen frostfritt så räcker det med 3 meter i varje ända, och går att ha med stickpropp
Japp, så är det gjort i stora stugan vilket gör det lätt att tömma på vatten inför vintern. Tack för all värdefull input =)
 
Ppive Ppive skrev:
Japp, så är det gjort i stora stugan vilket gör det lätt att tömma på vatten
Någon har tänkt till då:p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.