Har en Cylinda Sverigedisken, fungerar bra och disken är ren. Men undrar varför det alltid står vatten kvar under alla silarna, där vattnet går ut? Typ som en liten brunn. Där finns ca ett glas med vatten. Det som är kvar är lite grådaskigt, och idag provade jag att smaka på utsidan av ett diskat glas. Smakar illa. Finns det någon som vet om det skall vara så här? Diskmaskinen är mer än fem år gammal, så ingen garanti. Ni som har cylinda, står det vatten kvar i bottenbrunnen i era, och är det lite gårdaskigt?
 
  • Gilla
Hannemaj och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det står alltid en del vatten kvar i pumpgropen, vatten rinner tillbaka till pumpgropen från avloppsslangen när avloppspumpen stannar.

Men utan bild(er) så går det inte säga om mängden vatten i din maskin är normalt.

Däremot kan det vara läge att spola rent i pumpgropen.
[länk]
Tack för ditt svar. Det är ungefär 2-3 dl kvar. Det som bekymmrar mig är att detta vatten inte är helt klart.
Jag tänker då att detta fastnar på vår disk, och vi får i oss lite diskmedel när vi äter.
Har du likadant i din maskin?
 
Lite grumligt är vattnet, å det börjar bli dags att rengöra maskinen igen med rengöngningstablett och varmaste programmet.
Närbild på en smutsig diskmaskin med grumligt vatten och synliga avlagringar runt maskinens öppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hannemaj
  • Laddar…
H Hannemaj skrev:
Har en Cylinda Sverigedisken, fungerar bra och disken är ren. Men undrar varför det alltid står vatten kvar under alla silarna, där vattnet går ut? Typ som en liten brunn. Där finns ca ett glas med vatten. Det som är kvar är lite grådaskigt, och idag provade jag att smaka på utsidan av ett diskat glas. Smakar illa. Finns det någon som vet om det skall vara så här? Diskmaskinen är mer än fem år gammal, så ingen garanti. Ni som har cylinda, står det vatten kvar i bottenbrunnen i era, och är det lite gårdaskigdet är bajsvatten som rinner baklänges från din diskho när du spolar kolla ditt avlopp och anslutning till vattenlåset
 
H Hannemaj skrev:
Tack för ditt svar. Det är ungefär 2-3 dl kvar. Det som bekymmrar mig är att detta vatten inte är helt klart.
Jag tänker då att detta fastnar på vår disk, och vi får i oss lite diskmedel när vi äter.
Har du likadant i din maskin?
Demmpa Demmpa skrev:
Lite grumligt är vattnet, å det börjar bli dags att rengöra maskinen igen med rengöngningstablett och varmaste programmet.
[bild]
Nu har jag fått klart för mig att det alltid skall stå lite vatten kvar under silarna, som ett vattenlås.
Har samma mängd som på din bild, alldeles ovanför den gula saken.
Har inget klegg runt om, utan bara att vattnet är grådaskigt, och då tänker jag att det är diskmedel
som är kvar, och att disken då har blivit sköljd med detta gråa, och att vi då har diskmedelsrester
på våra glas och tallrikar.
Är ditt kvarstående vatten efter disk och sköjning grått?
 
H Hannemaj skrev:
Nu har jag fått klart för mig att det alltid skall stå lite vatten kvar under silarna, som ett vattenlås.
Har samma mängd som på din bild, alldeles ovanför den gula saken.
Har inget klegg runt om, utan bara att vattnet är grådaskigt, och då tänker jag att det är diskmedel
som är kvar, och att disken då har blivit sköljd med detta gråa, och att vi då har diskmedelsrester
på våra glas och tallrikar.
Är ditt kvarstående vatten efter disk och sköjning grått?
det står alltid 1cm med vatten på bottnen under silarna men det har ingenting med vattenlås att göra dessutom skall vattnet vara helt klart utan smak för det som står kvar är det sista sköljvattnet efter en disk.
har du grått vatten beror det troligast på att vatten rinner in baklänges från diskhon för att du har fel förläggning av avloppslangen eller stopp i husets system
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.