Hej.

Jag har ett problem med vatten som blir stående i trädgården när det regnar mycket. Ett av problemen kan bero på att huset bland annat har ett stuprör som går ner i marken och mynnar ut i en stenkista. Stupröret hänger inte på utsidan av huset utan går "invärtes". Inte mycket jag kan göra.
Huset ligger också i en backe, med ett högt berg bakom som det kommer mycket vatten ifrån (antar jag).

Jag har planterat lite blom och bärbuskar samt en del fruktträd som jag är rädd om. Jag tror inte det kan vara bra om det står vatten i jorden.
När man går på dessa ställen så pressas vatten upp runt stövlarna, det känns som en "risodling" (med viss överdrift :) ).

Men jag börjar fundera på om jag skall dränera trädgården. Men samtidigt så vill jag inte att det skall dra ur för mycket vatten ur jorden.

Men om jag gräver ett smalt dike, ca 30 cm djupt. Lägger ett dräneringsrör (110mm) i botten lägger fiberduk över och häller på sand alt. singel, jord överst. Låter det mynna ut i ett markavloppsrör och låter det rinna ut från tomten.
Eller skulle det räcka att gräva ett dike, fylla med singel och på med jord/gräs överst?

Vad låter vettigt, vad kan bli problem?

Jag slänger upp en bild med lite teckningar på.

röd= där det blir vatten stående.
blå= tomtgräns
grön= Bär- och blombuskar
gul= Där jag tänkt gräva ner dräneringsrör.

Hoppas ni kan hjälpa mig!
 
  • tradgard 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skulle kanske gräva ned dräneringen en bit åt höger, så inte bärbuskarna står precis vid dräneringen. Även gräva lite djupare, lägga i ett rör, fylla med singel och låta gräset växa ovanpå.
 
thomas har rätt, gräver du ner dräneringen där du har växterna så finns de risk att det blir för tort istället, har du dessutom kollat så du har tillstånd av markägaren utanför tomtgränsen din att gräva ?
 
Tack för era svar.

Saken är den att det sluttar från höger till vänster (se bild svart pil). Samt att det kommer vatten från en stenkista (se bild lila pil).
Jag vill ju inte att det skall torka ut, det kanske räcker om jag gräver ner några decimeter singel på ett par ställen?

Markägaren utanför tomten är kommunen, dom skiter jag i. Markägaren till vänster är det inga problem med.
 
  • tradgard 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.