Hej! I somras fick vi vårat garagetak fixat. Lades råspont, tjärpapp, läkt och takplåt. Ny när snön smälter så märker jag att vattnet rinner bakvägen. Vad göra? Rent spontant så känns det som plåttaket borde vara längre ut över fotplåten, skulle det lösa problemet med längre plåttak? Någon som har idéer?
 
  • Blågrått plåttak med rännor, närbild. Snörester, bostadshus i bakgrunden. Delvis soligt, våt yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit yttervägg med svart stuprör, fönsterbleck och vattendroppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonas H W och 2 till
  • Laddar…
Ja eller med större lutning. Om det går bakvägen beror det på kapillärkrafterna och då kan problemet finns även i skarvar högre upp på taket....
 
  • Gilla
Dejjvan
  • Laddar…
Tomture61
En granne i mitt område valde slät plåt till sitt tak på huset .
Tydligen var det "amatörer" som la takplåten , skall tydligen vara en bockning / droppnäsa sista cm på plåttak .
Råspont mm ruttnade upp på ngr år :rolleyes:
Hur man gör med korrugerad plåt :thinking:
 
Så här ser lutningen ut på taket, ingen aning hur många grader?
 
  • En fristående garagebyggnad vid skymning med upplysta utomhuslampor och en vit garageport. Smältande snö syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
G Grenblad skrev:
Så här ser lutningen ut på taket, ingen aning hur många grader?
Du kan ladda ner första bästa gratis app och ta reda på det om du vill men det är oavsett alldeles för låg för denna typ av plåttak. Har du tagit in firma ska dom starkt avråda/snudd på att vägra jobbet och har dom inte gjort nått av det så får du reklamera jobbet till dom.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Sitter fotplåten ovanpå takpappen?
 
N Nisse Hult64 skrev:
Sitter fotplåten ovanpå takpappen?
Vet faktiskt inte? Inte kollat
 
G Grenblad skrev:
Vet faktiskt inte? Inte kollat
Jag är verkligen ingen takläggare, men de (få) tak jag har hållit på med har haft takplåten under takpappen. Då ska allt vatten som eventuellt kommer in under plåten aldrig ta sig in i själva takkonstruktionen och rinna ut via takfoten. Ditt problem är kanske tydligast nu med snösmältning, men du har samma problem så fort det blåser och regnar samtidigt. Längre takplåtar minskar problemet framförallt genom att ingen snö lägger sig, men vind o regn innebär ungefär samma problem.

Utan att veta exakta mått verkar du ha en taklutning neråt 7'. (50 cm höjning på 4 m). Nån som kan mer får svara, men brukar man inte rekommendera minimum 14' på vanlig takplåt?
 
N Nisse Hult64 skrev:
Jag är verkligen ingen takläggare, men de (få) tak jag har hållit på med har haft takplåten under takpappen. Då ska allt vatten som eventuellt kommer in under plåten aldrig ta sig in i själva takkonstruktionen och rinna ut via takfoten. Ditt problem är kanske tydligast nu med snösmältning, men du har samma problem så fort det blåser och regnar samtidigt. Längre takplåtar minskar problemet framförallt genom att ingen snö lägger sig, men vind o regn innebär ungefär samma problem.

Utan att veta exakta mått verkar du ha en taklutning neråt 7'. (50 cm höjning på 4 m). Nån som kan mer får svara, men brukar man inte rekommendera minimum 14' på vanlig takplåt?
Känns som att jag har 2 val, höja taket eller riva bort plåten och lägga tjärpapp
 
G Grenblad skrev:
Känns som att jag har 2 val, höja taket eller riva bort plåten och lägga tjärpapp
Personligen skulle jag vara lite försiktig med att ta sådana beslut enbart baserat på enstaka kommentarer i ett forum. Du får tillgång till otroliga mängder kunskap o klokhet, men det kan finnas ytterligare problem som inte syns på dina bilder. Eller så går problemet kanske att lösa enklare.

Ta dit en yrkesman/kvinna för konsultation. Det tar inte lång stund, så den tusenlappen är välinvesterade pengar.
 
  • Gilla
TechChad och 2 till
  • Laddar…
Du kanske kan försöka med s.k nockband som pressas i under plåten i varjr fall som nödlösning
 
  • Gilla
Grenblad
  • Laddar…
G Grenblad skrev:
Så här ser lutningen ut på taket, ingen aning hur många grader?
Om du mäter hjödskillnaden från grund och har hustes/takets bredd går det att räkna ut. Det ser misstänkt flackt ut på bilden...
 
Ulltand Ulltand skrev:
Om du mäter hjödskillnaden från grund och har hustes/takets bredd går det att räkna ut. Det ser misstänkt flackt ut på bilden...
Tänkte kolla då jag kommer hem, jo jag misstänker att det är för flackt. Det jag har googlat mig fram är att det ska minst vara en lutning på 10 grader, detta är vadå...3 grader kanske?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Det finns profilerade tätband som man sätter under profilplåten och således över fotplåten. Detta tätband finns säkerligen där plåten inhandlades. Men lite kondensvatten får du nog räkna med att kommer fram under rännan och på takfotsbrädan då det ser ut att pappen egentligen slutar för tidigt.
mvh Masen
 
  • Gilla
Grenblad
  • Laddar…
Ser vattendroppar på undersidan av hängrännan.
Hur kan det komma sig?

Den nedvikta kantplåten - takplåten... Den som s a s ska göra att allt regn vatten som kommer från
från de långa egentliga takplåtarna hamnar i stuprännan.
Sitter de tillräckligt långt ut, över hängränna inre kant, så att allt vatten hamnar i hängrännan?

Några bilder vore inte fel.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.