Jag har vatten som rinner ut i från marken i en slänt hur skulle ni göra för att få bra dricksvatten för sommarbruk i första hand.
Min plan är att använda ett par rör som jag perforerar i i överkant och borrar in horisontellt i slänten och låter sticka ut ca 50 cm.Vattnet borde ju ta lättaste vägen ut?Hade tänkt ha en rostfri hink nedanför som behållare för vattnet ,senare någon typ av ring för att kunna lagra mer vatten om allt nu fungerar?Tänker jag rätt,lufta gärna era tankar?
 
Flaska med LOKA citronsmaksatt mineralvatten framför vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kunde inte låta bli :) tänker att bara för att vattnet rinner ut där behöver det ju inte vara bra källvatten, ska du använda det hela sommaren kan det vara lämpligt att ta vattenprover på det först.
 
T TypRätt skrev:
Kunde inte låta bli :) tänker att bara för att vattnet rinner ut där behöver det ju inte vara bra källvatten, ska du använda det hela sommaren kan det vara lämpligt att ta vattenprover på det först.
Det kanske jag gör också,finns att få gratis som jag förstår det .Vet dom som har grävd brunn i närheten som har bra vatten.Jag borrade efter vatten förra sommaren och kom ner på ca 5-6 m innan leran kom,tänker mig att vattnet följer leran och rinner ut i slänten.Det är minst 7-8 meter lera och den släpper inte igenom vatten.
Vi får se hur det slutar,måste ha ett projekt varje sommar
 
Har du en borrad brunn redan?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du en borrad brunn redan?
Jag borrade en filterbrunn förra året men fastnade med rören till sist ,leran släpper inte igenom vatten så jag gick bet på det.Jag borrade ca 8 meter i leran.
 
Funderat på att gräva en ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Funderat på att gräva en ?
Det får bli nästa år då;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.