Hej,

Jag har fått problem med samfälligheten har hotat mig över vatten som rinner via min tomt.

Under 2000-talet så valde man att gräva ner rör för att avlasta diverse bäckar/hus under min tomt, efter ha påpekat detta till samfälligheten flertal gånger så ledsnade jag och grävde upp mitt rör på min tomt och slängde i 2 säckar undervattensbetong för att få stopp på att det sprutar ut vatten i grunden samt på tomten, vattnet från denna ledning har även tryckt sönder min jordkällare det stod vatten en 50cm upp i källaren vid ett flertal gånger, när jag köpte huset så var denna tät idag är den bara bra för att förvara bensindunkar då det är mögel och helt söndertryckt i fundamentet. Jag har blivit av med mina problem med vatten, men det har tryckt och skapat en uppsjö av vatten på grannen innan samt samfällighetens väg.

Först och främst så följer ett dike vägen i en nerförsbacke ca 3 km sedan korsar detta vägdiket under vägen in i skogen via en bäck. När man anlade detta dike så valde man att lägga diket 50/50 så att halva kapaciteten av vattnet rinner under grannens tomt i nedgrävda rör till en enskild väg (trumma) sedan in under min tomt, då har även två stycken grannar kopplat på sitt dagvatten på denna ledning. Som jag skrev ovan så har detta orsakat väldiga problem för huset samt jordkällare, när jag byggde ut fick jag även extra dränera hela tomten pga att vattnet har förstört tomten.

Jag har pratat med ena grannen flertal gånger när det sprutat ut vatten, jag har även fått ha vatten pumpar som har fått gå i delay-brunnarna för att inte få översvämning under huset samt runtom gräsmattan.

Jag kontaktade diverse juridiska instanser för att få hjälp, nu har vi gått igenom alla instanser gällande Kommun/Trafikverket och ärendet ligger hos Länsstyrelsen, alla har kollat på papperna och skrattat. Det finns inga servitut, dikesföreningar osv för detta täckdike under min tomt. Utan det var något som gjordes med en handskakning tidigt 2000tal.

Jag har försökt komma överräns att ändra ledningen och ge dessa servitut för att leda vattnet på min tomt men styrelsen bemöter mig med hot om böter, advokater osv. Tro mig jag har försökt flertal gånger att få grannen/styrelsen att hjälpa till med att gräva nya rör så han får alla får ett bra vattenflöde också, men det är lovande och tomma ord.

Någon som har varit i samma situation och vet hur Länsstyrelsen bedömmder? eller är det dags att ta en advokat?
 
Redigerat:
Vad är det för samfällighet?
 
K Kane skrev:
Vad är det för samfällighet?
Om du menar vilken typ av samfällighet det är så hanterar den följande. Jag har inte riktigt koll på vilken typ av betäckning den har enligt Lantmäteriet men den hanterar.
  • Enskilda vägar.
  • Parkeringsplatser
  • Vatten- och avloppsanläggningar
  • Grönytor
  • Lekplatser
  • Bryggor
  • Badplatser
 
Claes Sörmland
Det som du borde göra är att ansöka hos Lantmäteriet om att inrätta en gemensamhetsanläggning för att hantera dagvattnet. Då utreder Lantmäteriet frågan och kallar alla dina grannar till en förrättning. Tyvärr kostar det pengar. En hel del pengar. Men på detta sätt fås en rättslig lösning på ledningarna.
 
S S0L0 skrev:
Om du menar vilken typ av samfällighet det är så hanterar den följande. Jag har inte riktigt koll på vilken typ av betäckning den har enligt Lantmäteriet men den hanterar.
  • Enskilda vägar.
  • Parkeringsplatser
  • Vatten- och avloppsanläggningar
  • Grönytor
  • Lekplatser
  • Bryggor
  • Badplatser
Var det verkligen samfälligheten som gjorde förändringarna du skriver om för 20 år sedan?
 
Claes Sörmland
S S0L0 skrev:
Om du menar vilken typ av samfällighet det är så hanterar den följande. Jag har inte riktigt koll på vilken typ av betäckning den har enligt Lantmäteriet men den hanterar.
  • Enskilda vägar.
  • Parkeringsplatser
  • Vatten- och avloppsanläggningar
  • Grönytor
  • Lekplatser
  • Bryggor
  • Badplatser
Se där! Då är det nog en samfällighetsförening som förvaltar ett antal gemensamhetsanläggningar (GA). Den GA som är mest intressant är den gällande vatten- och avloppsanläggningar. Kanske omfattar den rören på din fastighet. Läs anläggningsbeslutet på Min fastighet på Lantmäteriets hemsida. Du loggar in med Mobilt BankID.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som du borde göra är att ansöka hos Lantmäteriet om att inrätta en gemensamhetsanläggning för att hantera dagvattnet. Då utreder Lantmäteriet frågan och kallar alla dina grannar till en förrättning. Tyvärr kostar det pengar. En hel del pengar. Men på detta sätt fås en rättslig lösning på ledningarna.
K Kane skrev:
Var det verkligen samfälligheten som gjorde förändringarna du skriver om för 20 år sedan?
Det gjordes med då sittande styrelse ordförande eller något, jag har inte lagt någon mer tanke på detta förutom att försöka få stopp på eländet som detta skapar.

Det gjordes antagligen för att få bort vatten från sina befintliga tomtar, det var också då området började gå från sommar stugor till hus och lättaste vägen att dra vattnet rakt över tomten istället för att dika ordentligt.

Några papper på detta kan man ej uppvisa och finns inte hos Lantmäteriet, Tingsrätten eller Länsstyrelsen, då detta antagligen gjordes svart.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Se där! Då är det nog en samfällighetsförening som förvaltar ett antal gemensamhetsanläggningar (GA). Den GA som är mest intressant är den gällande vatten- och avloppsanläggningar. Kanske omfattar den rören på din fastighet. Läs anläggningsbeslutet på Min fastighet på Lantmäteriets hemsida. Du loggar in med Mobilt BankID.
Ajjemen jag har kollat där läst alla servitut/papper, finns inga anläggnings beslut gällande mina ledningar, kollade upp detta i tidigt skede innan jag pluggade röret.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
S S0L0 skrev:
Ajjemen jag har kollat där läst alla servitut/papper, finns inga anläggnings beslut gällande mina ledningar, kollade upp detta i tidigt skede innan jag pluggade röret.
Är det så svartvitt vad gäller rättigheterna så ligger problemet i knäet hos din granne och hos samfällighetsföreningens styrelse. Kan de inte lösa sina problem med vattnet utan en gemensam anläggning för att leda vattnet på andras fastigheter så får de ansöka om en förrättning hos Lantmäteriet om att inrätta en GA. Det står föreningen fritt och det står grannen fritt att lämna in en ansökan enligt anläggningslagen. Även du kan göra det men frågan är vad du vinner på det nu när du inte längre har vattenproblem.
 
Claes Sörmland
En annan vinkel. Samfällighetsföreningen får enligt samfälllighetslagen enbart förvalta de GA som den enligt anläggningsbeslut har tilldelats av Lantmäteriet. I och med att du skriver att rören inte omfattas av dessa beslut så får samfällighetsföreningen inte förvalta dem. Det skulle vara ett brott mot samfällighetslagen. Kan vara lämpligt att påminna föreningens revisorer och styrelse om.
 
  • Gilla
Stellan Svealand
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det så svartvitt vad gäller rättigheterna så ligger problemet i knäet hos din granne och hos samfällighetsföreningens styrelse. Kan de inte lösa sina problem med vattnet utan en gemensam anläggning för att leda vattnet på andras fastigheter så får de ansöka om en förrättning hos Lantmäteriet om att inrätta en GA. Det står föreningen fritt och det står grannen fritt att lämna in en ansökan enligt anläggningslagen. Även du kan göra det men frågan är vad du vinner på det nu när du inte längre har vattenproblem.
Så om vi ser det krasst så kan jag luta mig tillbaka och ta det lungt/invänta svar från Länstyrelsen, dock kommer Länsstyrelsen bestämma efter samma som du skriver eller är det en 50/50 chans?

Nästa gång jag köper hus så kommer jag köpa så att jag slipper samfällighet.
 
Claes Sörmland
S S0L0 skrev:
Så om vi ser det krasst så kan jag luta mig tillbaka och ta det lungt/invänta svar från Länstyrelsen, dock kommer Länsstyrelsen bestämma efter samma som du skriver eller är det en 50/50 chans?
Japp, det tror jag utan att ha insikt i alla detaljer i frågan.

Jag vet inte vad Länsstyrelsen ens har med detta att göra. Kan du förklara hur de är inblandade i frågan? Är det ett tillsynsärende gällande vattenverksamhet? Typiskt sett lägger sig Länsstyrelsen inte i dagvattenledningar på tomtmark, det faller utanför deras tillsynsskyldighet. Är det dessutom inom detaljplan så har de inte ett jota med det att göra eftersom det definieras som avloppsvatten som regleras av miljöbalken.

Länsstyrelsen kan enligt anläggningslagen ansöka om en anläggningsförrättning precis som jag beskrev ovan (om styrelsen från samfällighetsföreningen begär det).
 
Redigerat:
  • Gilla
S0L0
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Japp, det tror jag utan att ha insikt i alla detaljer i frågan.

Jag vet inte vad Länsstyrelsen ens har med detta att göra. Kan du förklara hur de är inblandade i frågan? Är det ett tillsynsärende gällande vattenverksamhet? Typiskt sett lägger sig Länsstyrelsen inte i dagvattenledningar på tomtmark, det faller utanför deras tillsynsskyldighet. Är det dessutom inom detaljplan så har de inte ett jota med det att göra eftersom det definieras som avloppsvatten som regleras av miljöbalken.

Länsstyrelsen kan enligt anläggningslagen ansöka om en anläggningsförrättning precis som jag beskrev ovan.
Jag tror dom kör sitt sista race för att försöka sätta mig som skyldig för detta uppkomna problem, då de vill inte ta kostnaden för att göra i ordning dikerna i området då hela området inte har korrekt dikning. Hela tiden har jag blivit hänvisad till reglerna om att omhändertaga sina diken på marken.

Det ligger undet detaljplanerat område faktiskt, hur ändrar det saken?
 
Redigerat:
Claes Sörmland
S S0L0 skrev:
Det ligger undet detaljplanerat område faktiskt, hur ändrar det saken?
OK, det är detaljplanerat område. Eftersom att det finns en samfällighetsförening som förvaltar GA så betyder det att det är enskilt huvudmannaskap för allmän plats.

Frågan om dagvattnet i området på allmän plats, t ex vart vattnet från vägdiken ska ledas löses då genom att fastighetsägarna ansöker hos Lantmäteriet om att inrätta en GA för de diken, rör och dammar som behöver inrättas. Sen uttaxerar samfällighetsföreningen de medel som krävs enligt andelstalen från ägarna av de i anläggningssamfälligheten ingående fastigheterna för att bygga och förvalta anläggningen. Det är detta som skulle ha skett avseende de rör som du har haft problem med.

Länsstyrelsen har som sagt inget med detta att göra egentligen utan det är en fråga för fastighetsägarna inom detaljplanen. Kommunen kan också ansöka om förrättningen. Och om styrelsen för samfällighetsföreningen skriver till Länsstyrelsen så kan de faktiskt också ansöka om förrättningen om anläggningen är av större betydelse från allmän synpunkt.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
OK, det är detaljplanerat område. Eftersom att det finns en samfällighetsförening som förvaltar GA så betyder det att det är enskilt huvudmannaskap för allmän plats.

Frågan om dagvattnet i området på allmän plats, t ex vart vattnet från vägdiken ska ledas löses då genom att fastighetsägarna ansöker hos Lantmäteriet om att inrätta en GA för de diken, rör och dammar som behöver inrättas. Sen uttaxerar samfällighetsföreningen de medel som krävs enligt andelstalen från ägarna av de i anläggningssamfälligheten ingående fastigheterna för att bygga och förvalta anläggningen. Det är detta som skulle ha skett avseende de rör som du har haft problem med.

Länsstyrelsen har som sagt inget med detta att göra egentligen utan det är en fråga för fastighetsägarna inom detaljplanen. Kommunen kan också ansöka om förrättningen. Och om styrelsen för samfällighetsföreningen skriver till Länsstyrelsen så kan de faktiskt också ansöka om förrättningen om anläggningen är av större betydelse från allmän synpunkt.

Intressant mitt rör är det enda röret som leder vattnet mot vägens dike efter passering under tomten.

Med andra ord så har det slarvats med anläggningarna, kan länstyrelsen/kommun tvinga på mig en förättning?

Hur har du sån koll om man får fråga ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.