Behöver lite hjälp då jag är helt novis på detta.

Det blir vatten runt våran toastol i ett av badrummen.
Ser ut så här runt hela stolen:

11041404_10153302511594305_1086876813_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som vet varför och vad jag ska göra för att det ska sluta?
Antar det inte är bra? Kan väl bli fuktskadat i golvet osv?
 
Blir det kondens på vattentanken ? Är det tätt mellan tank och stol? Har du kollat för ev. läckage vid vattenrören? Har du dusch eller klädtork i samma rum ?
 
Om fukten uppstår mest när toan använts ganska frekvent sommartid och vintertid när du kanske duschat mm. är det troligen kondens på tanken / inkommande rör. Hur har du det med ventilation?
Hos mig blir det mest kondens på sommaren då vårt vatten är ganska kallt när det fyller på tanken.
 
För några år sedan hade vi två toastolar från 1975 som visade sig att de läckte rakt genom porslinet i botten. det såg precis likadant ut.
 
Ser lite mycket ut för att vara kondens.
Som någon säger kankse det inte är tätt mellan tank och stol, har du tur så kankse du kan hälla nån vattenlösning färg och låta stå en timme och se vart det läcker någonstans, låter lite löjligt men det kan tom fungera med vanlig blandsaft som färgar vattnet och lämnar spå lätt att skölja bort.

Alternatift skruva bort muggstolen och kolla.
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
I vår dotters förra lägenhet så stod toaletten och rann lite hela tiden (ner i vattenlåset). Detta medförde en massa kondensvatten som bildades vid inkommande rör och på vattentanken. Speciellt då det duschats och var fuktigt i rummet så kunde det bildas oerhörda mängder kondensvatten som rann ut på golvet.

Efter att läckaget fixats så upphörde ansamlingen av kondensvatten.
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
När vi hade flyttade in i vårat hus som stått tomt i ett år, upptäckte vi liknade läcka på övervåningens toa.
Vi bytte tätningen mellan toastolen och avloppet och då upphörde det.

Billig å lätt att byta.

Hoppas det löser sig!

//Peter
 
R
Som jag ser det finns det tre ställen läckaget kan uppstå.
vattenanslutningen till toalettstolen.
Vattentanken där vattnet till toaletten lagras, känn under denna.
Om inget av ovanstående måste du lossa toalettstolen och se om det är i övergångstätningen mellan toaletten och avloppet.
 
J
Vi hade samma problem men med en vägghängd stol. Var packningen som torkat.
Annars kan man ju kissa på morgonen när det är som starkast och kolla om vattnet smakar kiss sen :)
 
R
Jocke Best skrev:
Vi hade samma problem men med en vägghängd stol. Var packningen som torkat.
Annars kan man ju kissa på morgonen när det är som starkast och kolla om vattnet smakar kiss sen :)
haha klockrent!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.