HEj, vi har ett hus från slutet av 40-talet. Helt plötsligt en dag så rann det över i duschen på . När vi lyfte av vacuumventilgen som sitter i samma rum, så rann det ner hur bra som helst. Vi köpte en ny vacuumventil i tron att den tagit skada denna kalla vinter, men detta löste inte problemet. Så fort den sitter på så rinner det ej ner överhuvudtaget i duschen samt att det rinner långsamt när man spolar i toaletten. Har någon något tips?
 
Blåser luften ut eller dras den in när ni tar bort den nya vaccumventilen?
Har ni eget trekammarsbrunn för avlopp? Kolla brunnens avluftning .
gaia
 
Vi har inte egen brunn, kommunalt avlopp!
 
Jag undrar samma som Gaia. Blåser det eller suger om ni plockar bort ventilen? En tänd tändsticka eller tändare framför, underlättar ifall ni har problem med att avgöra.
 
Det är stopp i avloppet "längre bort", luften kommer inte ut ur avloppssystemet.

Protte
 
prototypen skrev:
Det är stopp i avloppet "längre bort", luften kommer inte ut ur avloppssystemet.

Protte
Jag hänger inte med. Ventilen ska se till att luften ska in i systemmet. Inte ut. Och normalt sätt sitter den som sista länk.
Hur ska ett stopp längre fram ändra riktningen på luft flödet?
Kan du upplyssa den okunnige?
 
Om det är stopp i röret längre fram kan vara utanför huset OCH man har vacuumventiler OCH spolar in mer vatten i avloppsröret, för varje liter vatten MÅSTE en liter luft komma ut. Normalt går den luften ut tillsammans med avloppsvattnet och slinker ut i närmsta brunn.

OM man lättar på vacumventilen så kan luften slinka ut så det kan rinna in vatten från golvbrunnen i detta fallet.

Det behöver inte vara stopp i avloppet, det kan vara så att det står vatten i första brunnen ute eller att det bildats ett vattenlås pga sättningar på rören. Någonstans på vägen till första brunnen är det "lufttätt" men det behöver inte betyda att det är vattentätt.

Vacumventilen är bra då den ger förvarning om att något är fel innan man man har (avlopps)vatten i källaren

Protte
 
prototypen skrev:
Om det är stopp i röret längre fram kan vara utanför huset OCH man har vacuumventiler OCH spolar in mer vatten i avloppsröret, för varje liter vatten MÅSTE en liter luft komma ut. Normalt går den luften ut tillsammans med avloppsvattnet och slinker ut i närmsta brunn.

OM man lättar på vacumventilen så kan luften slinka ut så det kan rinna in vatten från golvbrunnen i detta fallet.

Det behöver inte vara stopp i avloppet, det kan vara så att det står vatten i första brunnen ute eller att det bildats ett vattenlås pga sättningar på rören. Någonstans på vägen till första brunnen är det "lufttätt" men det behöver inte betyda att det är vattentätt.

Vacumventilen är bra då den ger förvarning om att något är fel innan man man har (avlopps)vatten i källaren

Protte
Ok. Tack.
 
Så vad bör vi göra då menar du "Protte"....? Det är ju bara på två ställen i hela huset som det rinner dåligt. I duschgolvventilen finns en lite "plugg" -tar man av den så rinner det ner så fint så.
 
Skit i rören, finns nog bara den förklaringen.

Protte
 
Rensa röret med högtryck! Köpa tjänsten eller skaffa egen slang till högtryckssprutan.
 
Håller nog med om att det kan vara problem med tilltäppta rör. Jag hade liknande problem med köksavloppet, det ville inte rinna undan i vasken om jag inte lossade lite på ett lock på avloppet under diskbänken. Då kunde luften pysa ut och vattnet rann undan utan probelm. Jag trodde därför att det var avluftningen som var för dålig - men när jag bytte köksavlopp till nya plaströr istället för de gamla gjutjärnsrören så försvann problemet, nu rinner det på fint igen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.