Håller på att gräva ur källaren. Huset är från 1920 med källarytterväggar av betong stående på en längsgående sula på lera.
Det är nu utgrävt ner till underkant sula, och tanken var att nu lägga ett avjämningslager makadamm, isodrän och betonggolv med golvvärme. Det har stått öppet så någon vecka och sett relativt torrt ut.
I ena hörnet har dock noterats att leran är relativt mjuk och fuktig under sulan (bara lokalt över ca en meter).

Efter dagens skyfall har en del vatten sipprat in just där under sulan och jag funderar nu på vad det kan innebära och möjliga åtgärder innan jag gjuter plattan.

I bästa fall rinner vattnet undan då grundvattnet ligger djupt, men jag är rädd att det kan ta sin lilla tid då marken är väldigt hård i övrigt och det kommer inte hinna rinna undan innan nästa skyfall. Jag funderar i vilket fall på att lämna ett hål i plattan där jag kan hålla koll på vattennivån och även installera en dräneringspump vid behov.

Är det en annars bra idé att bromsa vattnet genom att gräva bort den mjukare leran och fylla utrymmet med betong eller riskerar jag då att vattnet försöker ta en annan väg och urholka leran under andra delar av sulan?

Andra tips?
 
Gammal tråd men behöver lite råd på vägen.
Hur löste du det?

Fick in ca 5 cm vatten där jag gräver just nu (i källaren) Det var vid ett kraftigt regn.
Min tanke är att jag har grävt lite lägre än dräneringen ligger och funderar på att lägga 5cm grus och sedan isodrän för att slippa framtida problem.
 
Jag hade också problem med inträngande vatten när jag grävde ur källaren för några år sedan. Har senare konstaterat att det mycket riktigt berodde på att jag grävt mig ner till dräneringens nivå plus minus några centimeter.

Jag tog det säkra för det osäkra och grävde ett litet dike längs sulan, fyllde med makadam och la i ett dräneringsrör som slutar i en liten minipumpgrop bestående av ett 160mm avloppsrör med en länspump för båtar av minsta modell i. Under blötare årstider går den några gånger per dygn, under torrare tider går den inte alls.

Uppe på det 2-10cm makadam som avjämning och sedan 100mm Isodrän, 40mm vanlig cellplast och slutligen betong.

Jag hade mitt golv öppet en ganska lång tid innan jag hade tid att isolera och gjuta, så jag har rätt god koll på att vattennivån erfarenhetsmässigt ej når mer än en liten bit upp i Isodränen vid sämsta tidpunkterna, även om pumpen stannar.

Skrev lite tidigare om denna lösningen i dessa trådar:
https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/187009-annu-en-kallargolvsfraga.html#post1511895

https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/223948-dranering-i-kallaren-pump.html#post1860161
 
  • Gilla
salahunreal
  • Laddar…
Om dräneringen behöver ta hand om regnvatten är något fel. Dräneringen är i huvdsak till för att hantera stigande grundvatten.

Om du ser till att takavvattningen fungerar och leder bort vattnet samt ser till att marken har fall från huset gissar jag att problemen försvinner.
 
  • Gilla
pr95
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.