Idag hjälpte jag till byta vindskivor, agera extra händer. Karln jag hjälpte hade en Bosch batteri-sticksåg från sjutti-åttitalet att klyva nedersta brädorna 10+ meter med, den orkade 3m men bladfästet var glappt och bladet så slitet så det såg ut som snickarglädje från Dalarna efteråt. Fanns inget fler blad, "jo ett för metall". Karln fick kompensera mot med 30-40-gradiga motvridningar för att försöka följa såglinjen. Alternativet var en Kellen fogsvans som var så slö att det knappt blev något spån. Den var dessutom så mjuk, nästan som en japansåg, att lyckades man trots att den var slut få till nån sorts friktion mellan tänderna och trät så veckade den sig ofta som ett S och bröt bort/av biten utanför såglinjen. Att sen försöka starta om var knappt möjligt, och inga tvingar eller nåt att få fast något att såga efter. Så klyva med den blev inte heller bra. Alternativet till Kellen-filen var några slitna laminatfogsvansar. Måttningen av klyvlinjen: linjal - kort sådan, bläckpenna. Tusen mätningar, dra mellan strecken med linjalen. Väl 6m upp, måttning av takvinkel: ögonmått. Kapning: nämnda sågar eller en sliten liten japansåg (klart bäst). Inget vettigt under att spika i.

Ville inte sänka honom i svetten och stressen över hur jobbiga alla moment var, inte trampa på självkänslan eller på ekonomin om det var det som låg ivägen för att skaffa vettiga verktyg. Dessutom var vi utomhus, förstås, och alla förslag på saker vi borde hämta möttes av ett "nä har inte" eller "i stugan", så jag knep igen och var dom extra händer jag ombetts vara bara.

Ibland känner man sig som en pedant och pryltok långt bortanför vad som är rimligt givet ens kunskaps- och behovsnivå, men nu har jag hälsat på i andra änden av skalan. Jag tror jag måste gå ut och pussa på mina verktyg nu.
 
Jag hade fått spel och åkt därifrån :)
 
I dylika situationer är det bäst att hålla käften. Sen blir man ju ej muntrare av att någon påpekar att "He it verktyjen, He karin". Sata* jag blir trött på dylik dumsnålhet. En skicklig snickare/byggare/timmerman/festool-junkie har rätta verktygen och vet vilket verktyg som skall användas till uppgiften.
 
Det bara kryper i kroppen av en sådan upplevelse. Burrrrr!

Lagavulin
 
Å andra sidan kan jag meddela att "hantverksyrken är ingen materialsport". Det krävs både rätt verktyg OCH rätt man som håller i dom.

Hjälpte en kompis att bygga en liten bro framför groventrén i våras. Och trots att vi hade:

  • Bosch GCM10SD kap/gersåg för 10k så gerade han brädor åt fel håll
  • Makita skruvdragare för 4k så missade han 2"-regeln med trallskruven
  • Metabo bordssåg för 7k så klöv han bort fel bit
  • osv
Han lyckades inte ens få in en vettig kanal på min fina Makita byggradio!:wow:
 
Håller med er alla.
Men importensketsig, kunde inte du förbarmat dig och hämtat lämplig verktyg eller tagit brädan med dig och fixat till den? Behöver ju inte sänka honom för den skull.

Protte
 
Tänk om det någon gång skrevs något vettigt i den här tråden. Den skulle ju kunna vara till nytta i stället för att bara kosta megabyte,
Kan man inte starta en särskild "köpa skruvdragare" tråd som innehöll allt det onödiga.
 
Har inte med att bygga att göra, men att vara hjälpande hand. Jag har hjälpt en kompis att flytta några gånger och jag blir lika frustrerad varje gång. Själv är jag ganska effektiv och ser hellre till att det går fort än att varje kubikmm ska nyttjas. Särskilt när man har folk som hjälper en och det finns massor av bilar med utrymme. Så när jag flyttar går det fort. In med grejerna, de stora och plana först, och sen bygger man på. Och naturligtvis har jag packat noga innan.

Men när han flyttar så kommer allt i ICA-kassar. Ibland plockas de ihop samtidigt som flyttlasset går. Och så ska det planeras, tänkas, flyttas om lite, tänka igen. Så det tar evig tid att fylla ett släp. Nu har han dessutom gått och gift sig med en kvinna vars familj gärna hjälper till. Och de är snäppet värre. Och påpekar man att det kanske inte är så noga eftersom vi har ju massa bilar här och flera stora fordon, så blir de jättestressade och menar att planerar man inte noga går det åt hel**te. Den senaste flytten skulle bara gå ett par hundra meter. Så det slutar med att två personer ur familjen står på släpet och funderar och diskuterar, medan 10 pers står på kö med en ICA-kasse var och väntar.

Det bara kryper i kroppen av stress hos mig för att det går så segt. :)
 
Protte jo absolut, borde ha gjort så. Men jag hade fått en öl i näven när vi kom och frugan var med, barn .. rent praktiskt var det inte läge stoppa tillbaks familjen i bilen och hämta verktyg när det skulle fixas mat osv till efteråt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.