Hej
Har precis gjutit en garage platta och tyvärr tog jag inte med en avloppsbrunn. Det har varit en flitig debatt huruvida man skall ha det eller ej vad jag kan läsa här på forumet. Jag står dock fast vid att vi skulle ha haft med detta men har missat det tyvärr.
Jag bor i sydvästra Sverige så det är ganska milda vintrar med lite snö. Jag kör in bilen lite då och då så det är väll egentligen min argumentation till att det kanske ändå funkar utan.
Nu till min fråga…
En blöt bil kommer ju alltid att avge vatten. Vilken absorptionsförmåga har en vanlig betongplatta??
För mig är det inga problem om det ligger lite vatten runt och under bilen bara det torkar upp och inte rinner till väggarna. Finns det någon bra värmepump som också avfuktar? Isf kanske man skall satsa på det?

Tacksam för konstruktiva råd och spydiga kommentarer undanbedes. Tack på förhand
 
Självklart torkar den ut men hur snabbt beror på hur varmt och vilken ventilation du har. En luftvärmepump avfuktar luften. Det finns en syllisolering i gummiaktig material som är L-formad som man viker upp på syllen på insidan i just garage för att förhindra att den suger upp vatten.
 
Tomture61
martin7805 martin7805 skrev:
Hej
Har precis gjutit en garage platta och tyvärr tog jag inte med en avloppsbrunn. Det har varit en flitig debatt huruvida man skall ha det eller ej vad jag kan läsa här på forumet. Jag står dock fast vid att vi skulle ha haft med detta men har missat det tyvärr.
Jag bor i sydvästra Sverige så det är ganska milda vintrar med lite snö. Jag kör in bilen lite då och då så det är väll egentligen min argumentation till att det kanske ändå funkar utan.
Nu till min fråga…
En blöt bil kommer ju alltid att avge vatten. Vilken absorptionsförmåga har en vanlig betongplatta??
För mig är det inga problem om det ligger lite vatten runt och under bilen bara det torkar upp och inte rinner till väggarna. Finns det någon bra värmepump som också avfuktar? Isf kanske man skall satsa på det?

Tacksam för konstruktiva råd och spydiga kommentarer undanbedes. Tack på förhand
Testa en vinter , men tror du får köpa en luftavfuktare .
En luftvärmepump är ej så effektiv på att avfukta , dock så värmer den billigt .

Har i mitt eget garage på 35 kvm både en luftavfuktare + en luftvärmepump
Avfuktaren avger också värme (y)
Torkar blöt / snöig ved i mitt garage .
Parkerar ej vardagsbilen där .
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Testa en vinter , men tror du får köpa en luftavfuktare .
En luftvärmepump är ej så effektiv på att avfukta , dock så värmer den billigt .

Har i mitt eget garage på 35 kvm både en luftavfuktare + en luftvärmepump
Avfuktaren avger också värme (y)
Torkar blöt / snöig ved i mitt garage .
Parkerar ej vardagsbilen där .
Tack för svar! Har du brunn i ditt garage?
 
Tomture61
martin7805 martin7805 skrev:
Tack för svar! Har du brunn i ditt garage?
Nope , används som hobbygarage och vedtorkning .
Tror inte ett avlopp tar hand om hög luftfuktighet , enbart mycket smältvatten .

Du ska absolut behandla betongplattan , med färg eller vattenglas .
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Självklart torkar den ut men hur snabbt beror på hur varmt och vilken ventilation du har. En luftvärmepump avfuktar luften. Det finns en syllisolering i gummiaktig material som är L-formad som man viker upp på syllen på insidan i just garage för att förhindra att den suger upp vatten.
Tack för svar!.
En ide
Tomture61 Tomture61 skrev:
Nope , används som hobbygarage och vedtorkning .
Tror inte ett avlopp tar hand om hög luftfuktighet , enbart mycket smältvatten .

Du ska absolut behandla betongplattan , med färg eller vattenglas .
Varför behandla plattan och vad har det för funktion. Hur gör man detta isf?
 
Tomture61
martin7805 martin7805 skrev:
Tack för svar!.
En ide

Varför behandla plattan och vad har det för funktion. Hur gör man detta isf?
Du bör förhindra vägsalt i betongen , den vittrar sönder , om du nu inte använder specialbetong (för broar tex)
En obehandlad yta dammar också , därav måla med golvfärg ( 2 komponent) eller ngt som heter vattenglas (en olja som dammbinder)

Finns mycket skrivet om detta i detta eminenta forum (hur behandla betongplattan)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.