Kanske dum fråga men är ny villaägare och lite osäker på detta. Behöver byta köksblandare i mitt 50-tals hus. Inga ballofixer finns så måste stänga ingående vatten. Men det vredet har så klart ärgat fast och vredet innan vattenmätaren fungerar inte helt heller då jag redan provat men det släpper ändå på vatten. Dock med minskat tryck enbart. Så nu är frågan då, kan man stänga vattnet precis vid fjärrvärmeaggregatet? Blev så osäker när jag stod där och vågade inte. Var rädd att förstöra det då det oxå är gammalt. Inga problem att rucka på ventilerna men började fundera på om det fanns nån anledning att inte stänga just de vreden. Tänker att eg borde det inte spela roll för aggregatet vilken ventil jag stänger vattnet vid då resultatet blir detsamma men kände ändå att jag ville kolla det först.
 
Fjärrvärmen är ett helt eget system, som inte är ihopkopplat med inkommande vatten.

Några bilder hade underlättat!
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Fjärrvärmen är ett helt eget system, som inte är ihopkopplat med inkommande vatten.

Några bilder hade underlättat!

Ja fast Inkommande vatten går till det oxå. Jag ska ner och fota lite.
 
Så här ser det ut. Inkommande går rakt till fjärrvärme r(ör nr 4. ) sedan vidare upp i köket.
 
  • Tvättstuga med tvättmaskin, blå rörledningar för vatten, och elinstallationer på betongvägg med slarvig målning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett källarrum med rör på väggen, en hylla, trähylsor och en klädhög.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus VVS-installation med rör, ventiler, mätare och röd expansionskärl på grön vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusmiljö, rör längs taket, dörröppning, kläder och cykel synliga, vardagliga objekt, korridor, bostadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Industriellt utrymme med handfat, rör ledningar, elcentral och teknisk utrustning på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Ring en vvs firma och be om att få en ny vattenmätarekonsoll imstallerat. Då samordnar dom med vattenbolaget som stänger av vattnet in till erat hus ute vid gatan.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Ring en vvs firma och be om att få en ny vattenmätarekonsoll imstallerat. Då samordnar dom med vattenbolaget som stänger av vattnet in till erat hus ute vid gatan.

Hehe ja det var ju smart. Men läste att det kosta typ 1300 ca bara att få det avstängt och tillslaget igen. Sen plus ny mätare och arbetskostnad för vvs. Det blir dyra blandare.
Det jobbet måste så klart göras förr eller senare plus nya rör etc men jag hoppades på senare. Eller rättare sagt det är inte lösbart just nu.
 
Det kostar ca 300 kr där jag bor att få vattnet stängt och åter öppnat. Finns krav på att avstängningarna ska fungera då de byter vattenmätare. Det är också en fördel att kunna stänga vattnet vid en vattenläcka... Byt avstängningarna o ha för vana att motionera de nya genom att använda deom en gång i månaden eller nått, den nya typen fastnar ännu lättare än den du har nu.
 
H
Så vad gör du om du får läckage på vattnet inne i huset då? Se till att fixa en konsoll med kranar omgående.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kranen vid fjärrvärmecentralen borde bara stänga av varmvattnet. Men eftersom du behöver stänga av kallvattnet också så hjälper det inte så mycket.
 
Tänk så här, vad kostar det om du behöver bryta vattnet en lördagskväll pga sprutande vatten och ventilerna inte fungerar?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
E Emmsa1 skrev:
Kanske dum fråga men är ny villaägare och lite osäker på detta. Behöver byta köksblandare i mitt 50-tals hus. Inga ballofixer finns så måste stänga ingående vatten. Men det vredet har så klart ärgat fast och vredet innan vattenmätaren fungerar inte helt heller då jag redan provat men det släpper ändå på vatten. Dock med minskat tryck enbart. Så nu är frågan då, kan man stänga vattnet precis vid fjärrvärmeaggregatet? Blev så osäker när jag stod där och vågade inte. Var rädd att förstöra det då det oxå är gammalt. Inga problem att rucka på ventilerna men började fundera på om det fanns nån anledning att inte stänga just de vreden. Tänker att eg borde det inte spela roll för aggregatet vilken ventil jag stänger vattnet vid då resultatet blir detsamma men kände ändå att jag ville kolla det först.
En liten sprayning av avstängningsventilerna vid vattenmätaren med WD40 brukar göra susen inkl motionering.

Sen blir det iaf krångel när man ska byta vattenmätaren om man inte kan stänga före samt efter och då är det bara att beställa en ny konsol. Men testa WD40 först!
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Ring en vvs firma och be om att få en ny vattenmätarekonsoll imstallerat. Då samordnar dom med vattenbolaget som stänger av vattnet in till erat hus ute vid gatan.
Det är nog den bästa investering du kan göra ... Oftast tar inte kommunen betalt för att stänga i gatan...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Krilleman
E Emmsa1 skrev:
Kanske dum fråga men är ny villaägare och lite osäker på detta. Behöver byta köksblandare i mitt 50-tals hus. Inga ballofixer finns så måste stänga ingående vatten. Men det vredet har så klart ärgat fast och vredet innan vattenmätaren fungerar inte helt heller då jag redan provat men det släpper ändå på vatten. Dock med minskat tryck enbart. Så nu är frågan då, kan man stänga vattnet precis vid fjärrvärmeaggregatet? Blev så osäker när jag stod där och vågade inte. Var rädd att förstöra det då det oxå är gammalt. Inga problem att rucka på ventilerna men började fundera på om det fanns nån anledning att inte stänga just de vreden. Tänker att eg borde det inte spela roll för aggregatet vilken ventil jag stänger vattnet vid då resultatet blir detsamma men kände ändå att jag ville kolla det först.
Har du ingen möjlighet att stänga av ditt vatten till ditt egna hus så är det prioritet nummer ett att omgående ordna detta. ✅✅✅

Riktigt illa att inte kunna stänga av inkommande vatten vid vattenmätaren i en fastighet oavsett storlek. Kan du inte ombesörja detta själv så ta kontakt med en rörmokare omgående!

Och rör aldrig ventilen i gatan som privatperson om det inte är riktigt akut. Vrider du själv sönder inkommande ventil i gatan så får du stå för kostnaden att byta. Vrider däremot deras egen personal sönder serviceventilen, så bekostar vattenverket bytet själva.

Idag kräver dessutom alla kommunala vattenverk att du skall ha vattenmätarkonsol. Så det är inte bortkastade pengar på något sätt att installera en sådan.
 
Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag har löst det.
 
E Emmsa1 skrev:
Jag har löst det.
och hur löste det sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.