Hej!

Funderar på om detta kan vara dolt fel eller något som vi borde räknat med?

Vi har köpt ett sekelskifteshus där det behövs renoveras en hel del (nästan allt). I kontraktet står att det är nytt vatten och avloppsservis från gatan. När vi nu byter alla rör i källaren uppdagas att det nya inte är indraget i huset utan ligger 5 meter från huset. Avloppet är påkopplat på de gamla gjutjärnsrören och vad gäller vattnet så är det relineat så det är en klart mindre dimension indraget än standard. Kan tillägga att huset är nästan 450 kvm stort totalt så nog vill man ha standard indraget.

Vad säger ni?

/Gafia
 
Dolt fel har jag svårt att tro att det ska handla om. Hade varit väldigt lätt att se om den var nya rör hela vägen in i källaren. Relineat vattenrör är väl inge fel med. Hur mycket mindre är det nu? Har ni svårt att få flödet/trycket räcka till.
Med vänlig hälsning Perra
 
O
Nu hänger jag inte riktigt med i det hela. Är det inte indraget VA? Eller är det inte nytt avlopp sista metrarna?
Vad relinat? Ett avloppsrör som relinas minskar runt 3mm. Det har ingen betydelse. Hållbarheten på detta är dessutom nästan lika bra som vanliga avloppsrör. Man räknar med en livslängd på ca 30-50år minst... Jag skulle inte se det som ett problem. Men du får nog förklara lite närmare vad det är som är fel om vi ska kunna göra någon bedömning.

Avloppen inomhus brukar vara lätt att se ålder och skick på. Hur upptäckte ni felet?

En filmning ska normalt sett inte behöva göras.
 
gafia skrev:
I kontraktet står att det är nytt vatten och avloppsservis från gatan. När vi nu byter alla rör i källaren uppdagas att det nya inte är indraget i huset utan ligger 5 meter från huset.
Ja? Ligger inte gatan 5 meter från huset? Vad är felet?
 
Perra - där avloppet går ut var det utbildat och nycementerat och ett nytt plaströr stack upp. Det visade sig när vi bilade upp det stödet var en plasthatt som satt på ett upptaget hål i gjutjärnsrören. Detta var gjort för att leda ut kondensvatten från en luft/luft värmeanläggnig. Vad gällervattnet kan givetvis se ny slang. Jag mätte dock aldrig slangen så ja, det ligger förstås på mig.
 
Vi bor "mitt i" kvarteret. Vår tomt gränsar bara till andra tomter. Vi har servitut på väg över granntomten. Förstås också servitut för vatten och avlopp, el, tele och fiber.
 
Tio pepe - Vi bor "mitt i" kvarteret. Vår tomt gränsar bara till andra tomter. Vi har servitut på väg över granntomten. Förstås också servitut för vatten och avlopp, el, tele och fiber.
 
Odjuret - avloppet är inte bytt. Vattnet in är relineat
 
Ny vattenservis/avloppsservis avser i det flesta fall framdraget VA till tomtgräns som t ex kommunen ansvarar för. Det betyder alltså inte att VA i huset eller på den egna tomten är nytt.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Jag tror inte att det så kategoriskt inte skulle vara ett fel.

Dvs. formuleringen "ny servis från gatan" går att tolka på flera sätt. Och jag tror att en advokat med lämplig formulering kan få det till att detta är ett fel i förhållande till beskrivningen, som köparen inte hade anledning att förvänta sig. I så fall är första kriteriet uppfyllt (men det är långt ifrån säkert att en sådan tolkning "går hem".

Men då kommer nästa problem. OM rören hade varit bytta så borde man se det där de kommer in. Dvs. när ni undersökte huset inom ramen för undersökningsplikten så borde det upptäckts att här kan finnas ett missförstånd.

Så totalt sett tror jag att uppförsbacken till att få det till dolt fel, är för lång och brant för att det skall vara lönt att driva.
 
O
Det är många frågetecken fortfarande...
Men de har relinat inkommande vatten? Alltså inte avloppet? har jag förstått allt rätt?
De sista 5m till huset är alltså inte bytt?
Jag vet att det förekommer att man relinar även vattenrören men det är inte speciellt vanligt...

Jag får en känsla av att huset är i behov av renovering?
Isf lär fastigheten dräneras om. Då känns det som det inte behöver bli ett jättekalas att byta avloppet de sista metrarna till huset. Vilken kan vära väl värt att fundera på när man funderar på att stämma säljaren.
En tur till rätten kostar en massa pengar.... Om man då själv kan få ordning på det utan några jätte stora extra kostnader så kanske det ändå är värt att göra det och skippa att processa... Att processa är inte roligt, det kostar tid och pengar... Tid behöver huset ha....
 
Redigerat:
😂😂😂🙈 - du har så rätt odjuret huset ÄR i behov av stor renovering. Dränerat utanför har vi redan gjort. De gamla rören ligger så djupt att dräneringen inte påverkats. Inne i huset ser det ju ut som om det var bytt eftersom golvet var uppbilat och "nygjutet" runt ett plaströr (avloppsrör) som stack upp. Att vattenslangen har en mindre dimension än standard kan jag förstå att det ligger på oss då det är synligt. Kan dock tycka att besiktningsmannen borde påpekat detta för oss.
 
Nils - jag har full förståelse för detta. Säljaren har dock styckat tomten och byggt ett hus framför varför hon varit tvungen hade flytta gdet gamla avloppet som fick under hennes nya hus för att istället lägga det bredvid det nya huset. Vad innebär då att det är indraget från gatan? Till den nya tomtgränsen? Till huset? Till mitten av tomten som nu. Vi har inte fått papper på hur det är draget då vi hela tiden det var bytt hela vägen till huset.
 
Standarförfarande är att servis för AV läggs i tomtgräns. Kommun får inte lägga "ditt" vatten på annans egendom, därför använder man tomtgränser,gator,diken eller motsvarande.

Det du skriver i trådstarten tolkar jag som om ny servis för AV finns för din del. Därifrån åligger det dig som fastighetsägare att ansluta sig. Vad jag förstod var det ny servis som nämdes då ni köpte fastigheten.
 
gafia skrev:
Vad innebär då att det är indraget från gatan?
Jag tolkar det som att nytt VA är draget av kommunen till gatan. Resten av vägen från gatan till huset får du dra själv.

Vad som är till och från är ju litet lurigt i såna här sammanhang. Vatten rinner ju till, medan avlopp rinner från. Men om kommunen drar rör TILL gatan så tolkar jag det som FRÅN deras eget nät.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.