Hej,
Vi har byggt en liten gäststuga, ca 30kvm på plintgrund som är tänkt som gästtuga nu ett par år och sedan barn/ugndomsrum när barnen blir äldre. Nu vill vi dra in vatten och avlopp för en liten toalett, handfat, dusch och WC.

Vi bor på landet med egen borrad brunn och eget avlopp som båda ligger relativt nära stugan. Tyvärr är utformningen på vattenanslutningen till huvudbyggnaden lite underlig med en hydropress och pumpstyrning nedgrävd i en cementring under golvet på huvudbyggnaden. Det är alltså rätt svårt att gå på med en vattenanslutning där eftersom man inte kommer åt att gräva fram med mindre än att bryta upp golven i huset. Möjligen kan man "trä in" en slang i grunden som får ligga på backen eftersom man inte ens kan krypa i den låga krypgrunden.

Alternativet som jag ser det är att ta vattnet från badrummet som ligger bra till i huvudbyggnaden. Kanske gå på vattenledningen under handfatet och ut genom väggen. Är det ett alternativ?

Jag är inte så erfaren på vatten och avlopp, men önskar lite tips och råd innan jag börjar prata med VVS-gubbarna.

- Hur utformar man avloppet smart när man har plintgrund? Kan man låta det gå "rätt ner" en bit längs en plint?
Finns det något smart sätt att isolera den biten av avloppet? Är det mer saker att tänka på när man ska gå på befintligt avlopp?

Det är som sagt ca 5 meter mellan husen, behöver gäststugan både egen hydropress och varmvattenberedare, eller går det att nyttja huvudbyggnadens på något sätt?

Tacksam för alla råd, tips och synpunkter.
/Thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.