hej
håller på och planerar för att bygga ett fritidshus där jag har tillgång till komunalt vatten och avlopp vid tomtgränsen. huset ska stå på plintar. Det ska bli ett litet hus på 30 kvm med toalett, dusch och diskbänk. nu vet jag inte var jag ska börja hur gör man med vatten och avlopp, jag har ingen erfarenhet av detta. huset ska stå på plintar, kan någon hjälpa mig och förklarar hur man planerar för detta samtidigt med grundarbetet innan man börjar bygget . några tips:confused:
 
Lite starthjälp kan jag väl bidra med i alla fall.

Om vi börjar med avloppet så har du två alternativ enligt mig. Antingen bygger du en ioslerad låda direkt under huset och lägger rören där och går ned i marken på en plats. Alternativet är att du går rakt ned vid varje källa till frostfritt(alternativt lägger markisolering för att kunna ha rören högre upp). Då får du isolera de lodräta rören istället. Elslingor och dylikt anser jag att man ska iundvika. De pajar för eller senare.....

För inkommande vatten så är det bara att att gå på frostfritt djup och sedan rakt upp. Isoloera ordentligt runt detta rör/slang från frostfritt och hela vägern upp till huset.
 
gäller detta med isolering även om man har endast sommarvatten, vattnet stängs av 1 nov och öppnas 1 mars. fritidshuset ska bara användas under sommartiden, mvh
 
Hemmakatten
Nej, med sommarvatten kan man i princip lägga slangarna ovanpå marken, med en avtappningskran på lägsta punkten. Men tänk på att mars är en vintermånad och det kan vara minusgrader på nätterna en bra bit in i maj och ännu längre beroende på var du har din sommarstuga.

Eftersom du har kommunalt vatten och avlopp skulle jag nog ändå lägga vattenslangarna så att det går att utnyttja det på vintern. Dels höjer det värdet på stugan, dels vet man inte om du kanske ändrar dig framöver och vill tex fira jul i stugan.
 
mats_o skrev:
Om vi börjar med avloppet så har du två alternativ enligt mig. Antingen bygger du en ioslerad låda direkt under huset och lägger rören där och går ned i marken på en plats. Alternativet är att du går rakt ned vid varje källa till frostfritt(alternativt lägger markisolering för att kunna ha rören högre upp). Då får du isolera de lodräta rören istället.


Varför ska avloppet isoleras/läggas frostfritt? Varför är avloppet känsligt för kyla?
 
sveaman skrev:
mats_o skrev:
Om vi börjar med avloppet så har du två alternativ enligt mig. Antingen bygger du en ioslerad låda direkt under huset och lägger rören där och går ned i marken på en plats. Alternativet är att du går rakt ned vid varje källa till frostfritt(alternativt lägger markisolering för att kunna ha rören högre upp). Då får du isolera de lodräta rören istället.
Varför ska avloppet isoleras/läggas frostfritt? Varför är avloppet känsligt för kyla?
Nej, det behövs inte. Om avloppet är riktigt lagt med fall hela vägen så ska det som rinner i avloppet rinna hela vägen till anslutningspunkten innan det hinner frysa.

Men om man gräver ner vattenslangarna så kan man gärna lägga avloppet bredvid. Men det är vattnet som behöver frostskyddas.

Om man nu har sommarvatten så skadar det ändå inte att gräva ner det en bit. Och man kan lägga isoleringsskivor ovanpå slangen så behöver man inte gräva lika djupt. Då ska det klara sig en mild vinter i södra Sverige.

Värmer du upp huset under vintern över fryspunkten eller inte? Det har stor betydelse.

Om man tar upp vattnet i huset vid en punkt under huset och drar resten av vattnet inomhus så är det bara den punkten där det riskerar att frysa (om du håller huset frostfritt). Då är det bara där du behöver ha ett par meter värmekabel (om du nu skulle vilja ha vintervatten).

Om du nu har sommarvatten så måste du tänka på att vattnet fryser i ledningarna. Om du inte värmer upp huset alls under vintern så måste du kunna tömma hela vattensystemet inför vintern. PEM-slang (som du använder från anslutningspunkten fram till huset) klarar att frysa, men inte kopparrören som du sätter upp i huset. Antingen tömmer du kopparrören eller också värmer du upp huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.