Jag är ägare till ett timmerhus från början av 1800-talet. I dagsläget har jag endast utedass, enda vattendragningen är till kökskranen (kallvatten). För att kunna utnyttja huset på ett bättre sätt har jag beslutat mig för att göra en utbyggnad på baksidan med toalett, badrum och tvätt. Jag har anlitat arkitekt för ritningar och bygglovet är klart. Avlopp med infiltrationsbädd ska installeras och när det gäller vatten kommer fastigheten troligtvis att kopplas på det kommunala vattnet.
Köket ska också kopplas på vattnet och det nya avloppet.
Problemet är att utbyggnaden som sagt ska ligga på baksidan, medan köket ligger på framsidan. Jag är lite skeptisk till att ha vatten- och avloppsdragningarna under huset. Ett par av grävarna som jag har pratat med säger att det visst går att gräva runt huset istället medan ett par andra säger att man måste under huset.

Någon som har erfarenhet eller åsikter om detta?
 
Möjligen talar de om olika saker. Dvs det är naturligtvis sant att det går att dra vattenledning med isolering i marken 'runt huset', men det är också sant att om vattnet kommer utifrån och kranen/hon/avloppet är på insidan så måste man gå in dit någonstans...och rimligast blir väl då att gå in under/genom grunden under marknivån 'frostfritt' och upp där kranen är. Beroende på hur din grund ser ut kan det dock vara enklare att dra allt i grunden 'fågelvägen' till kranpositionen, och avloppet tillbaka samma väg, då undgår du grävande kring grunden vilket kan vara känsligt, och det är ju en kostnad - som å andra sidan kan motiveras om du på en gång lägger t.ex. en dränering el.dyl.
 
Hur mycket rördragning det blir för att dra runt huset måste bero mycket på var du tänkt ha avloppet med infiltrationen. Var du kan ha infiltrationsbädden styrs ju av hur tomten ser ut. Kan det gå att lägga nedanför en långsida behöver det inte bli så mycket extra rördragning att inte dra igenom huset.

I vårt hus från sent 1800-tal som tidigare ägare installerat avlopp till finns kök och badrum vid varsin gavel. Det är draget uttåt på båda sidorna och är sedan draget till slamavskiljare och följande infiltrationsbädd som ligger strax nedanför ena gaveln. Ganska mycket rördragning alltså. Men känns ändå som ett bra beslut. Att riskera grundens stabilitet med att gräva under den känns inget vidare
 
Jo,jag förstår att man måste gå under grunden på något ställe för att få in vattnet i huset. Det jag menar är att jag känner mig osäker på att ha vatten och avlopp under huset hela vägen mellan fram- och baksida. För att kunna göra det måste antagligen golven tas upp. Sen när det ligger där och det eventuellt blir något fel så måste golven tas upp igen. Det är i alla fall så jag tänker...

Köket är på framsidan (långsida) och badrummet hamnar på baksidan (långsida). Slamavskiljare och iInfiltrationsbädd hamnar nedanför ena gaveln, mot baksidan till. Det blir en del rördragning, men det känns ändå osäkert att göra rördragningen under huset (se ovan).

Skulle det fugnera rent tekniskt att ha rördragningen på utsidan...?
 
Om jag går på utsidan med rördragningen, behöver jag då en varmvattenberedare även i köksdelen?
 
Karin i Hagen skrev:
Om jag går på utsidan med rördragningen, behöver jag då en varmvattenberedare även i köksdelen?
Om du menar att ditt varmvatten längs vägen till köket kyls ned påtagligt så är svaret nej, dvs grävaren/rörmokaren lägger ju troligen vattenledningarna runt huset i marken i form av en enda färdigisolerad 'kulvert' (tror jag de kallar den), som en tjock orm, typ, med plaströren i.

Ang. dragning fågelvägen under huset. Det är nog bara aktuellt som alternativ om du har en litet högre grund som ger utrymme för rörmokaren/grävaren att ta sig in i och dra vatten resp. avlopp utan grävning eller upptagning av golv. Om inte är det troligen billigare att dra runt huset trots högre meterkostnad, och vet grävaren vad han gör så håller ni diket en bit ifrån grunden så att ingen destabilisering riskeras.
 
I familjens sommartorp har vi nydraget vatten som går på utsidan av huset med värmeslinga. Liten beredare i köket och en större i toa/dusch. Fungerar jättebra. Jag förstår din synpunkt att inte dra under huset, det är svårt att få till och man måste upp med golven om grunden är låg. Att vi har två beredare beror också på en stor murstock mitt i huset och ledningar över kallvind är ju vanskligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.