”Tror” jag har lokaliserat varför det rinner in vatten i min källare.

Renstratten har suttit fel och på så vis lett vatten att förbi markanslutningen.
Efter detta så hittar vattnet en väg in i källaren. Kanske via röret som går ner dräneringen.

Känns som att det är något fel med uppbyggande av dränering / platonmatta.

Eller är det så att vattnet endast kan ta sig in mellan vägg och platonmatta.

Är det någon som har en kvalificerad gissning om vad problemet är och hur jag ska ta mig vidare.

När dräneringen är gjord vet jag inte.
4 sidor av huset har asfalt runt sig.
Källaren är torr för övrigt och endast vid detta hörn. Endast detta rum har haft isolering invändigt med träreglar så allt är borttagit nederst 30cm.
 
  • Felmonterad renstratt vid vägg, omgiven av stenar och markstenar, med mosstäckt inre del. Potential vattenläckageavledning visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenläcka i ett källarhörn med fuktfläckar på golv och vägg, indikerar problem med dränering eller platonmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken källarvägg med fuktfläckar och smutsig golvyta, pappersavfall och ett vitt rör syns i bild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktyg och träbitar på en betonggolv i en hörna med avflagnad färg och fukt, som visar renoveringsarbete i en källare för att lösa vattenproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Var är platonmattan? Den ska ju synas för att fungera som tänkt?
Stupröret är ju uppenbart fel men till vänster ser det ut att stå vatten mot grunden? Det kommer ju inte ta vägen på utsidan platonmattan gissar jag.
Om du nu har platonmatta.
 
Förstår inte riktigt du har ju hittat felet, stupröret. Ingen dränering klarar väggen torr ifall stuprören mynnar rakt ut fixa röret och avvakta med ytterligare åtgärder
 
R
Ja som det är monterat så rinner en del vatten förbi lövrensen och dagvattenröret..
Du behöver justera så att dagvattenledningen hamnar rätt samt köpa ett påskjutsrör som anslutning till lövrensen..
Sedan ser det ut som att du har en skada i väggen där man ser tegel? Eller ser jag fel..
 
  • Svart påskjutsrör från Byggmax, används som övergång mellan lövrens och dagvattenledning. Finns i flera färger. Art.nr: 26772.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.