Hej hoppas på lite hjälp.
Ska dra in vatten i fritidshuset och undrar hur man bäst lägger ledningarna.
Huset står på torpargrund icke uppvärmd, och vattnet kommer att komma med själv tryck.
Har idag endast sommar vatten från grävd brunn.
Just nu så hänger vatten ledningarna i luften under torpargrunden rädd för att det inte kommer att funka pga vattnet
kanske fryser.
 
Har du underhållsvärme (5-10 grader) under vintern? Om inte ska du se till så att du kan tömma vattenledningarna. PEM-slang klarar att frysa med vatten i, men kopparrör spricker.
 
Inomhus har jag värme men inte i torpargrunden.
Hur gör andra som har året runt vatten ?
Lägger dom ledningarna i trossbotten blir det inte kondens och iso blir blöt.
 
Om du har underhållsvärme så fryser inte trossbotten så lätt. Men det är ändå bra att tömma ledningarna och stänga av vattnet om man inte är där på ett par veckor. Värmen kan ju paja medan man är borta.

Ska du ha underhållsvärme eller full rumstemperatur?

Är det kommunalt VA eller egen brunn du ska installera?
 
Så här ligger min vattenledning(lite sand ovanpå).
Den har aldrig frusit.
Jag bor i Skåne
 
  • 26102009_011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 26102009_013.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har underhållsvärme.
Ska dra in kommunalt vatten.
 
I trossbotten är det som sagt ingen större risk att det fryser. Men lägg i en värmekabel för säkerhets skull. Värmekabeln använder du om det fryser.

Utanför huset ska du gräva ner vattenledningen på frostfritt djup.

När jag fick kommunalt VA till sommarstugan så var jag tvungen att lägga inkommande vatten relativt grunt - 50 cm kanske - de första tio meterna. Så jag la i en 13 meter värmekabel som jag inte behövt använda än.

I trossbotten har jag ett vanligt isolerat prisolrör som tar vatten från inkommande till badrummet. Det har aldrig frusit. Jag kör underhållsvärme 5-8 grader. Fast just nu upplever min stugas nya VA den värsta köldknäppen hittills. Vi får väl se hur det ser ut och när jag får tid att åka dit.
 
Och jag rekommenderar markisolering. isolerar man ordentligt så fryser inte vattnet så lätt.
 
Markisolering kan du mena den som har färgen lila( markskivan)
Har hälften berg och hård murän i torpargrund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.